Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#289341
Efter jag köpt bilen så blev det mörkerkörning och visst kom det bra med ljus även fast bilen saknade extraljus. Bilen har orginal xenon på halvljuset som vid helljuspåslag höjdes och blev bilens floodljus vilket tillsammans med helljusets punkter faktiskt spred ljuset över förväntan. Men givetvis kunde jag inte riktigt vara nöjd utan började söka på olika siter och jämförde tester om olika lampor/ljusbilder och till slut fastnade jag för dessa. NBB 225 55W Xenon så det blev till slut 3 stycken av dessa monterade ovanför nummerplåten.

Vidare var jag ändå ganska nöjd med motorns prestanda men ville ändå ha lite till så det blev BSR steg 1 vilket gjorde följande - Orginal 200 hästar och 260 i vrid - med BSR så har jag 252 hästar och 380 i vrid pga automatlådan, vid manuell skulle vridet hamnat på 410.

Inlägget nedanför kommer vara tillängnat vi bilägares test av dessa lampor.


Kan nämnas att jag alltid varit bortskämd angående extraljus. På min förra bil monterade jag 2 st Lightforce 240 Blitz som enligt mej är det närmaste man kan komma xenon samt att det finns massor med möjligheter att ändra dess ljusbild med olika filter. De filter jag använde på mina lampor var svagt blåfärgade samt hade punkt och spridning.
Senast redigerad av 2 Xotica, redigerad totalt 0 gång.
#289342
Som en svetslåga i mörkret

Det nya, svenska, extraljuset Alpha 225 är som en svetslåga i mörkret. Med xenonlampor brände ljuset iväg hela 880 meter – med tre lux! Det slår med hästlängder allt vi mätt upp i vårt ljuslaboratorium.

2007-10-31 Ärligt talat är en räckvidd av det här slaget rena överkursen. Ljusintensiteten är nära på inte användbar för vanliga bilister. I Mellansverige kan man inte tända lampor med den här effekten särskilt ofta. Man måste ju blända av så tidigt. Och det är nog, förutom högt pris, 2 900 kr styck, en viss nackdel.
Längre norrut, med lägre trafikintensitet, vore förstås den här kapaciteten mer användbar, men nu är xenonversionen inte E-godkänd och därmed inte godkänd för bruk i Sverige. Vi har valt att testa den ändå för att visa vilken enorm potential det finns i ett välutvecklat extraljus.

Ljuset från nya NBB Alpha 225 HID var så starkt att det inte gick att justera det i höjd- och sidled utan att skymma ögonen med ett skydd som vanligtvis används vid svetsning!

Ljusdatorn protesterade trots att vi filtrerade ner ljusintensiteten. Den klippte ljuskäglan under första mätningen vid 830 meter. Vi monterade därför ytterligare ett filter och lät räkna fram räckvidden för att slippa kalibrera om hela anläggningen. En lux beräknas NBB Alpha 225 HID därför nå vid cirka 1,5 km. Men beräkningarna gäller vid vakuum och måste därför justeras ned. Ljuskäglan når ändå ett gott stycke över kilometern.

En del av förklaringen till Alpha 225:s enorma prestanda är att NBB har valt en australisk samarbetspartner. Och där nere vill man ha lampor som inte bara lyser långt, utan kilometerlångt.

Men Alpha 225 slår det mesta med hästlängder. Det handlar inte bara om ljusprestanda. Strålkastaren är också byggd i material som innebär att man troligen slipper problem med korrosion. Hus och lins är i plastmaterial och reflektor i aluminium. Det är lätt att demontera strålkastarhuset för byte av lampa eller att byta lins. Alpha finns med blå eller klar lins och med smal eller bred ljusbild.

Länk till testet http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=11908
#289354
Postar en till bild av lamporna =) Givetvis är de påslagna hehe kan nämnas att jag hade mobbecamen framför mej och kollade åt ett annat håll men efter några försök så blev jag nöjd =) Kan nämnas att det jag kommer göra mera angående ljusen är att xenonkonvertera även hel ljuset. Bilder på detta kommer senare.

Bild
#289360
Snygg V70! Kul med en till som är intresserad av bilbelysning. För visst blir det en jäkla skillnad med xenon?

Jag kommer ihåg när jag konverterade halvljuset 940:in. Jädrans vilken skillnad!

/Ticken
#289365
Jo det går inte att jämföra mellan vanliga och xenon. Skillnaden är enorm. Sedan det faktum att man ser färger på ett helt annat sätt är också bra. Djur som står bredvid eller en bit in i skogen lyser upp och man kollar automatiskt dit då färgen djuret har skiljer sig från omgivningen.. svårt att förklara det på ngt annat sätt än att djuren du passerar efter vägarna är väldigt lätta att se.
#289368
Får se ifall jag postar mera bilder senare ikväll.

Saker som kommer göras på min bil inom kort är följande, dock inte bestämt ordningen på detta men iaf.. Kommer tona bilens rutor från pass och bak (5 rutor) sedan kommer en vinge monteras och får se ifall det blir orginalvingen med lampa eller ifall det blir en annan modell jag såg på blocket. den saknar lampa men är störra och lite mer stylad än orginalvingen.
#289383
Ticken skrev:Okej coolt :) http://www.vparts.se har ju vitt bromsljus till 945/745 orginalvinge som e grymt snyggt. Det går säkert att modda lite så det passar din bil :P

Hur mörk toning ska du köra?

/Ticken
Toningen jag kommer göra blir antingen medelmörk alla rutor eller så blir det mörkare runt om med bakrutan i medelmörk toning just för egenskaperna vid mörkerkörning. Man ju kunna se ngt även nattetid.
Har du några bilder på hur ljusen ser ut?

Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgiv[…]

Hade loss knappen och mätte på den och […]

På S/V70 släpper galonklädseln i i[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Då får det bli balkbyte. Och framvagns[…]