Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dalldall
har läst lite på forumet om motorbyte, vad jag förstår kan man ta en motor från en bil av samma årsmodell o stoppa i en annan bilmodell med samma avgaskrav o uniefär samma antal hk? tycker om min bakhjulsdrivna 745 92, men motorn är ju ingen hit rent körmässigt, 850 kom väl 92? så det borde ju gå tycker jag. och den klarar ju år 93 regeln. en risig 850 av de första åren kan man ju hitta för några tusen. tänkte koppla ihop det med en bmwlåda, så får man lite sommarbilskänsla till på köpet!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Behöver inte va samma årsmodell på karossen och motorn du sätter i, det viktiga är att motorn har katalysator. Vad gäller 740 så finns ju möjlighet att sätta i avsevärt vassare motor än original pga volvos effektangivelser. Det som kan ställa till det är att på -89 och framåt så ingår växellådan i avgascertifikatet, vilket väl rimligen innebär att du lär bygga en framhjusldriven 745:a.
av RoadRunner1
Eftersom nu de tidiga 850 modellerna är relativt billiga så vore det ju betydligt enklare att köpa in en 850 kombi med en modernare väghållning än att rent kostnads och tidsmässigt lägga ner energi på att fösa ihop gammalt och nytt i ett och samma skal som ren bruksbil som garanterat blir dyrare än en på gatan körklar 850 kombi.Om man nu har någon annan fritid vill säga ....
av dalldall
hela poängen var att slippa den förbannade framhjulsdriften!! kan inte tänka mig bättre o billigare bruksbil än min 745, men motorn är såååååå tråkig.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Borde ju gå att få igenom den som ombyggt fordon, men då lär ju drivlina, upphängning och bromsar bytas ut mot andra grejjer. Alternativet är ju att vässa den motor du har i nu. Eller om du nu skulle ha bmw-låda: varför inte satsa på en bmw 6:a? Motor + låda ur en 325:a t.ex skulle ju kunna funka.

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]