- fre 15 maj 2009, 20:56
#288932
Hej
Jag har en s60..
En dag så började den bete sig skumt, blev jättesvag (gick ej köra i mer än 40 km/h typ) och började vandra på tomgång och vibrerade som f*n
Lämnade in den på verkstaden och de sa att de var spjällhuset. De bytte det och sa sedan att det fanns en 20% risk att de behövde programmera bilen med hjälp av volvo.
Vilket de visade sig att de behövdes då den enligt dem fortfarande vandrade på tomgång.
När jag hämtade ut bilen och startar den första gången går tomgången direkt upp i ca 1700 varv. Och provade att köra lite sakta och kopplade. Då låg gasen och vandrade (inte lika grovt som innan då den gick upp och ner mellan 1000-3000 varv. Men mellan 1300-1600 ungefär. Jag gick tillbaks och frågade varför det var så när de hade programmerat om den.
Enligt dom så kommer tomgången automatiskt att justeras om efter ett tag. Bilen "självlär" som dom uttryckte det. Jag har nu bara kört hem från verkstaden (7 mil) och den är fortfarande likadan.. Det verkar vara 3 olika lägen den ligger i
1."Stabil, ca 1000 varv ungefär (som den skall vara med andra ord)
2. Vandrar mellan 1300-1600 ungefär
3. Stabil på ca 1800 varv
Sen lade han till "men om det inte slutar får du återkomma" vilket gjorde mig osäker...
Min fråga är då SKA DET VARA SÅ HÄR ETT TAG? är det normalt? Är det riktigt att bilen "självlär" och när kan jag vänta mig att den blir normal ungefär?
Vad kostade det för er förresten? Mig kostade det 5000 (huset inkl montering)+ 800 (för programmeringen)
FYI, har redan använt sökfunktionen men hittade inget vettigt
Mycket tacksam för hjälp
mvh Dan
EDIT:
Såg att det fanns en stor tråd om GASSPJÄLL, vet inte om det är samma sak? (Jag är totalt handikappad när det gäller fordon) Ber om ursäkt för att jag skapa en ny tråd isåfall, vilket folk av någon anledning brukar störa sig på =/
Jag har en s60..
En dag så började den bete sig skumt, blev jättesvag (gick ej köra i mer än 40 km/h typ) och började vandra på tomgång och vibrerade som f*n
Lämnade in den på verkstaden och de sa att de var spjällhuset. De bytte det och sa sedan att det fanns en 20% risk att de behövde programmera bilen med hjälp av volvo.
Vilket de visade sig att de behövdes då den enligt dem fortfarande vandrade på tomgång.
När jag hämtade ut bilen och startar den första gången går tomgången direkt upp i ca 1700 varv. Och provade att köra lite sakta och kopplade. Då låg gasen och vandrade (inte lika grovt som innan då den gick upp och ner mellan 1000-3000 varv. Men mellan 1300-1600 ungefär. Jag gick tillbaks och frågade varför det var så när de hade programmerat om den.
Enligt dom så kommer tomgången automatiskt att justeras om efter ett tag. Bilen "självlär" som dom uttryckte det. Jag har nu bara kört hem från verkstaden (7 mil) och den är fortfarande likadan.. Det verkar vara 3 olika lägen den ligger i
1."Stabil, ca 1000 varv ungefär (som den skall vara med andra ord)
2. Vandrar mellan 1300-1600 ungefär
3. Stabil på ca 1800 varv
Sen lade han till "men om det inte slutar får du återkomma" vilket gjorde mig osäker...
Min fråga är då SKA DET VARA SÅ HÄR ETT TAG? är det normalt? Är det riktigt att bilen "självlär" och när kan jag vänta mig att den blir normal ungefär?
Vad kostade det för er förresten? Mig kostade det 5000 (huset inkl montering)+ 800 (för programmeringen)
FYI, har redan använt sökfunktionen men hittade inget vettigt
Mycket tacksam för hjälp
mvh Dan
EDIT:
Såg att det fanns en stor tråd om GASSPJÄLL, vet inte om det är samma sak? (Jag är totalt handikappad när det gäller fordon) Ber om ursäkt för att jag skapa en ny tråd isåfall, vilket folk av någon anledning brukar störa sig på =/