Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Kan ju börja med mej som trådskapare.

Jag fiskar väl det mesta kan man nog säga. Men framförallt så fiskar jag Lax/havsöring/öring/röding och ibland regnbåge.

Min utrustning består på haspelsidan av ett 9" Berkley series one samt okuma haspel till detta.

Den seriösare utrustningen har jag till de ädlare fiskarna som lax/havsöring/öring
Denna utrustning består av 2 Ambassadeur 6500 med UT reels trimkitt vilket jag verkligen kan rekommendera. Trimmet heter UT SALMON PERFORMANCE
Till detta kör jag 2 st Broman Odell Alpha series 11" som klarar betesvikterna 20-140

Den övre utrustningen är för öring och havsöring etc
Den nedre är för tyngre laxfiske där 14" används uteslutade till spinnflugefiske

2 st Ambassadeur 7000 också med UT SALMON PERFORMANCE
Till detta kör jag TICA 12" samt TICA 14"

Linorna jag använder varierar men de jag kör oftast med är följande och dessa kan jag verkligen rekommendera. Dessa linor jag skrivit från 0.35 har jag hårdtestat vid seriöst och hårt forsfiske efter Lax och kan verkligen rekommendera dessa dimensioner och över för er som vill fiska lax i forsar men ändå fiska med flätlinor.
FINS PRT BRAID Från 0.35
Strike Wire Extreme Från 0.36
Dynacable Från 0.38

På mina 6500 ambassadeurer kör jag 0.32 Strike Wire Extreme på och denna lina rekommenderar jag även för det lite lättare fisket likväl som det tyngre fisket.

Med UT trimmet som sitter på alla mina amb er gör att jag tex med 0.32 spunnen kastar relativt långt även med drag ner mot 9 gram och motvind och annat spelar inte heller ngn roll. Sedan för att kasta behöver man nästan inte ta i ngt.

Draglådorna jag kör med är ryggsäcksmodeller som innehåller 6 stora fiskelådor styck samt flera mindre smålådor.
Tex min Ryggsäck enbart för laxfiske får plats med 400 size 4 krokar 400 size 2 krokar(trekrok) givetvis får det plats mer men detta tar jag med mej. sedan tar jag med mej 200 lekan size 3 200 size 4 och kör oftast med solvkroken extreme

Draglådorna innehåller alltid minst 100 Spöket 40 gram (olika färger) 100 Vicke 40 gram olika färger 40-50 Viking herring 40 gram 40-50 salamander 40 gram samt så tar jag med mej 30-40 32 grams snake samt lika många 48 grams snake

Vidare tar jag alltid med mej runt 1500 meter extralina typ strikewire extreme 0.36 eller 0.41 eller så Dynacable 0.38 men dessa finns mej veterligen endast på 300 meters spolar som störst.

Varför jag tar med mej mkt vid laxfisket är för att jag reser runt 40-50 mil för att fiska på de bästa platserna =)

Kommer fylla i mera efterhand och det ska bli kul att se vad ni själva fiskar med .. men nu är kl mkt och det ska sovas.

//Xo
Senast redigerad av 1 Xotica, redigerad totalt 0 gånger.
Kan ju fylla på med lite med min utrustning och fiskesätt.

Utrustning:
  • Haspel rullar olika
  • Haspelspön mellan 6-10 fot
  • Drag i massor likadant blir det med wobbler
  • Några av dragen jag har är Atom och Utö Mycket av märke Abu
  • Wobbler är en massa olika bland annat Testebo River, HiLo, Fladen Conrad 12-35 gr
Fiskesätt:
  • Kast
  • Fluga
  • Mete
Fiskeställen:
  • Untra "vindskyddet" Nord Uppland
  • Fyrväpplingen "Stavningen??"
Linor jag använder är:
  • Flätlina mellan 0.14-0.32
  • nylon mellan 0.20-0.45
Detta är vad jag kommer på just nu

Vad jag fiskar ja mest är det Gös, Gädda, Abborre eller liknande men det kan bli lite öring och annat me.
Grammse skrev:Fiskar lite ibland när jag är ute med båten. Kastspö och div drag. amatör saker i lådan.
fiskar i östra hjälmaren.
Tomas88 skrev:Ungefär som Grammse här.
Fiskar kanske 2-3 ggr i månaden under sommarmånaderna.
I sjöarna Hängasjön, Möckeln och Bolmen.
Ni 2 borde verkligen åka till ~Tomas~ och testa lite tyngre fiske efter lax.. skulle rekomendera Bodfors, Ängesån, Jock eller Matkakoski och skulle nästan kunna garantera att efter ni haft på er första LAX skulle laxfebern komma smygande =)

Mvh//Xo
Jag kör med morfars gamla fiskeset han köpte i USA på 70-talet :) Johnson Century rulle på nåt schysst spö med korkhandtag. Det har funkat hur bra som helst. Jag fiskar abborre i Stockholms skärgård. En gös vore kul att få men inte haft någon tur med det än. En hel del strömming blir det nu under försommaren också.

Någon som vet var man kan hitta bra spön för gamla inkapslade rullar? Det verkar bara vara haspelspön som gäller nu.
Motorhaveri s60 2.4T

PXL_20250818_120746518.jpg Den där mutter d[…]

Eller är bilden inte ens på en ID.4 ut[…]

Felkod B5

Försökte gå in på länk[…]

Om vägavgifter hade lett till motsvarande s&[…]