Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
nevyn skrev:Annars kan man pröva ättika... Vet inte om det funkar på bakterier dock. :D men 550kr var inte så farligt.
ätticka är väll inte i närheten av vad volvos renköringsmedel klarar eller en riktig ozonbehandling gör!
det är ju som at tvätta en olje fläck med vatten, den kanske blir lite bättre, men ej bra
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:
nevyn skrev:Annars kan man pröva ättika... Vet inte om det funkar på bakterier dock. :D men 550kr var inte så farligt.
ätticka är väll inte i närheten av vad volvos renköringsmedel klarar eller en riktig ozonbehandling gör!
det är ju som at tvätta en olje fläck med vatten, den kanske blir lite bättre, men ej bra
Amoniak
av BG
Acke skrev:Nu på onsdag ska jag lämna in bilen på en recond firma. Där ska man tydligen "röka" ut lukten med nån sorts apparat som ställs inne i bilen och under ett dygn kör man på kupecirkulation, sen är tydligen alla bakterier borta i fläktsystemet. 550 kr skulle dom ha för att göra detta, tycker jag var billigt , om det nu tar bort lukten.
Jag har haft luktproblem i flera bilar, dock inte i vår -05 och då har man på Volvoverkstaden sprayat med något som tagit bort problemet. Har gjort det i samband med service. Det bästa med detta stavas G R A T I S!

BG/2,5T
av nevyn
CarMan skrev:ätticka är väll inte i närheten av vad volvos renköringsmedel klarar eller en riktig ozonbehandling gör!
Det sa jag inte heller. Ättika fungerar bra till organiska lukter, kemiska lukter går ju inte lika bra. Dessutom kostar det inget.

Sen tar det ju inte bort några bakterier, bara lukten.. :D

Angående liknelsen att tvätta olja med vatten vet jag inte om jag håller med, men du får gärna tycka så. :)
Användarvisningsbild
av CarMan
BG skrev:
Acke skrev:Nu på onsdag ska jag lämna in bilen på en recond firma. Där ska man tydligen "röka" ut lukten med nån sorts apparat som ställs inne i bilen och under ett dygn kör man på kupecirkulation, sen är tydligen alla bakterier borta i fläktsystemet. 550 kr skulle dom ha för att göra detta, tycker jag var billigt , om det nu tar bort lukten.
Jag har haft luktproblem i flera bilar, dock inte i vår -05 och då har man på Volvoverkstaden sprayat med något som tagit bort problemet. Har gjort det i samband med service. Det bästa med detta stavas G R A T I S!

BG/2,5T
om du har haft problem på flera bilar så kanske det är så att du parkera på sådant sätt att inte allt kondensvatten kan rinna ut.
av BG
CarMan skrev:
BG skrev:

BG/2,5T
om du har haft problem på flera bilar så kanske det är så att du parkera på sådant sätt att inte allt kondensvatten kan rinna ut.
Tack för tipset, det har jag aldrig haft en tanke på. Men vår -05 har inte drabbats än. Tycker problemen varit värst efter vintrarna då man stängt av ECC ibland.
Användarvisningsbild
av CarMan
BG skrev:
CarMan skrev:
BG skrev: Jag har haft luktproblem i flera bilar, dock inte i vår -05 och då har man på Volvoverkstaden sprayat med något som tagit bort problemet. Har gjort det i samband med service. Det bästa med detta stavas G R A T I S!

BG/2,5T
Tack för tipset, det har jag aldrig haft en tanke på. Men vår -05 har inte drabbats än. Tycker problemen varit värst efter vintrarna då man stängt av ECC ibland.
Stänger du av AC:n !!! DÅ är det nog därför.
av BG
CarMan skrev:
BG skrev:
CarMan skrev: om du har haft problem på flera bilar så kanske det är så att du parkera på sådant sätt att inte allt kondensvatten kan rinna ut.

Stänger du av AC:n !!! DÅ är det nog därför.
Stänger av enbart vid minusgrader. Är det fel? Vad är det verkstäderna sprayar med? Det blir frächt o bra.

BG/2,5T
av Acke
Nu har jag haft bilen inlämnad för sanering, det dom gjorde var att rengöra värme elementet (riktigt smutsigt) sen sprutade de in nån antibakteriell spray (2 tuber )i fläkt systemet. Det blev dyrare än som var sagt men tydligen så var det jävligare än dom trott. Det här problemet uppkommer väldigt sällan om man alltid har på ecc, så det blir att ha i gång denjämt från och med nu. 1600 hundra spänn fattigare men luktfri!
av Jaco
Har fått det förklarat för mig att man ALDRIG ska slå av AC:n. Det ska vara ständig cirkulation i systemet för att det inte ska bli några komplikationer. Värmen justerar man ju med värmereglagen oavsett om AC:n är på eller ej...[/img]

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]