Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Om man nu vill köpa dåliga stift som Beru eller Equyem med Volvo logga eller köpa dom på t.ex. Mekonomen under sitt rätta namn, och dessutom spara 27 kr per stift (gäller platina), så är det väl upp till var och en.
Att man dessutom riskerar motorn är väl inte så kul, man kunde ju ha hoppats på att Volvo lagt mellanskillnaden på en bättre produkt i stället.

Själv så kör jag med NGK eller Bosch i fortsättningen, har tidigare kört Volvo stift utan problem i 140 & 240.
140 & 240 stiften med Volvo logga var ju Bosch för 15-20 år sen.

Hur många som drabbas av problem får väl framtiden utvisa, det lär väl också bero på när Beru tog bort den extra tätningen som tidigare fanns i stiften och hur många som kommit ut på marknaden.

I mina ögon har Volvo original i alla fall fått sig en rejäl törn, skaffar hellre pirat delar av fabrikat som jag vet varit bra tidigare.
Ett lyckligt slut tack vare Auto-Mekanik i Kristinehamn! (Ge inte upp - hjälpen finns på Mekonomens Bilverkstad).

Det var förra fredagen. Vi hade lånat svärföräldrarnas sommarställe för ett par dagar. Första helgen utan barnen på över sex år. Efter en liten shoppingrunda så vände vi mot stugan...det var kanske 1km kvar - då började motorn hoppa som aldrig förr. Den gick visst inte på alla cylindrar. Väl framme så ringde vi runt och hoppades hitta någon med rätt verktyg och kunskap. Någon som kunde hjälpa oss på plats även fast det var helg. Vågade inte köra med bilen ifall något var trasigt eller var på väg att bli det. Tänkte även lite på Plus-inslaget med tändstiften som ramlat sönder ned i motorn men trodde väl inte riktigt att det skulle kunna vara en sådan grej vi hade drabbats av.

Undrade lite över vart stiften sitter på vår bil. Hade frågat några Volvo-ägare innan men ingen visste säkert och en grabb sa att "det är ju transistortändning" på er bil. Han som brukade fixa andras bilar hittade inte stiften på vår V70...då när han och jag letade...det var kanske två år sedan och vi hittade bara de där 5 "tändmodulerna" och en var väldigt sotig på ytan. Då frågade jag på två verkstäder om det var något galet när det fanns sot där, men jag förklarade nog inte så att de uppfattade frågan rätt. Jag visste inte att det hette tändmoduler då. De sa bara att lite sot på motorn är inget att bry sig om så länge bilen går bra så jag funderade inte mer för stunden. Numera vet jag att det är värsta varningssignalen och jag kommer aldrig att gå på samma nit igen.

Åter till stugan och tusen mil senare. Svärfar Rolf fick tag på "grannen med puben" som tog med sig sin tändstiftsnyckel stl 16. Vi skruvade loss kåpan och där var det ännu sotigare än för två år sedan. Vi började med stiftet som satt under den sotiga tändmodul 5. Stiftet satt helt löst, det var jättesotigt från botten till toppen och ELEKTRODEN I MITTEN SAKNADES!

På lördagen kom Monika och John-Erik med barnen plus nya Volvo originaltändstift och bilen full av festligheter; säkert för att trösta oss som var strandade och utan fungerande bil. De har flera gentjänster tillgodo vid det här laget. Inte första gången de ställer upp när det kniper. Vi monterade stiften och lite våghalsigt så startade jag bilen lite försiktigt - den gick som en klocka. Stängde av den igen. Jag cyklade iväg till han med puben...lånade en teleskop-pinne med magnet i änden...provade sen att fiska efter den saknade elektroden. Då ramlade den gamla pinnen isär och den nedersta biten föll ned i cylindern. Som tur var så lyckades jag fiska upp den igen...men elektroden var fortfarande inte funnen. Jag gav upp och på söndagen kom så Rolf och bogserade oss hem de 12 milen. Vi parkerade bilen utanför Volvo för det var enklast att parkera där kändes det som.

På måndag morgon när barnen var lämnade så cyklade jag dit och frågade folket i verkstan vad de trodde. De två jag pratade med sa att metallbiten med all säkerhet och till 99,99% hade följt med avgaserna ut. Något annat var inte att tänka på. De frågade om jag hade motorgaranti annars var det typ bara att chansa och köra. Jag kände mig dum som frågade, men jag ville inte ge upp ändå. Jag åkte hem och tog med mig dammsugaren på cykeln, köpte en smal slang på järnhandeln och försökte sen suga upp ev skräp ur cylindern. Folk tittade funderande och någon skakade på huvudet. Det som kom upp var bara sot ändå...

Det kändes tungt ett tag men min fru ringde runt och frågade lite under tiden. Olof på Auto-Mekanik lovade kika på bilen. Vi bogserade igen och nu var det dags att syna cylindern lite mer grundligt. På Auto-Mekanik i Kristinehamn har de verktyg som de andra saknar. Olof kunde gå ned i cylindern med lampa och spegel och kontrollera innandömet likt en doktor. Men de fann inget. Ett kompressionsprov gjordes och det var utan anmärkning. Nu var alltså bilen kontrollerad och "säker att köra". Men jag kunde inte släppa den där saknade metallbiten.

Jag gick dit med barnen när vi hämtade vår V70 och vi drog direkt till McDonalds för att fira att allt nu var i sin ordning. Bilen gick bättre än någonsin. Alla tändstiften var åtdragna och det var nu (äntligen) kompression på alla cylindrar. På väg från restaurangen så hostade bilen till och det small från både motor och avgasrör. Sedan gick den bra igen. Jag körde direkt till Auto-Mekanik. När vi lyfte på motorhuven där så lät det nästan som om någon poppade popcorn inne i motorn. Motorn tickade på i sin takt men det där missljudet gick i sin egen helt galna otakt. Stängde av motorn direkt. Det var för två dagar sedan.

I morse ringde Kicki från verkstan och sa att de stänger tidigt fredagar och att om jag ville ha bilen till helgen så var det bara att komma förbi innan 13.00. De hade hittat en metallbit i FYRANS cylinder. Jag undrade vad det skulle kosta den här gången, men Auto-Mekanik skulle stå för kostnaden. Helt otroligt - nu är både bilen och helgen räddad. Allt tack vare Olof, Janne (han som hittade elektroden) och Kicki på Kristinehamns Auto-Mekanik AB. Ni är alla guld värda. Nästa fredag kommer vi förbi med något gott...

Volvofamiljen (TÄNKTE LÄGGA UT LITE BILDER PÅ STIFTEN MED...MEN HUR GÖR MAN?)

P.S. Helgen innan så gick vår TV sönder, mitt under pågående kalas. En fjäder hade ramlat ned i kretskortet...undrar vad som händer denna helg...men jag har på känn att turen har vänt nu!!!
Senast redigerad av 2 vesjutti, redigerad totalt 0 gång.
Tack för tipset om http://www.forumbilder.se . Jo, jag tänkte testa och köra typ hundra mil med Volvostiften och sedan ska jag göra en motortvätt, vårstäda bilen osv. Då stoppar jag i nya stift också. NGK eller Bosch kanske... Jag tror inte bilen tagit skada för vi har gjort kompressionsprov och det var grönt. Vågar inte tänka på vad som hade hänt ifall jag gått på Volvos rekommendation...
P.S. Glömde kanske nämna att det satt *Beru-stift* i bilen. Det var alltså inget Volvo-stift som gick sönder i min bil...
vesjutti, den historien var lagomt lång att läsa som godnatt saga :P :D Lyckligt slut hade den ju till och med
Ni är alla guld värda. Nästa fredag kommer vi förbi med något gott...
Detta gillas garanterat av folket på verkstaden då dom har gjort detta jobb på goodwill eller hur det nu skrivs. Lycka till med bilen i framtiden och hoppas du slipper fler missöden bortsett från någon enstaka soppatorsk :P
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]