Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan

Har lämnat in min bil på verkstan för renovering av växellåda. Har ett hemskt missljud
på framför allt 4ans växel men oxå på 2an o 3an. På 5an är den knäpptyst! Har varit runt på flera olika verkstäder
som efter provkörning pekat på en kass växellåda...
Men när jag nu har lämnat in den och dom rivit ner lådan så
upptäcker medkanikern att man kan vrida svänhjulet för hand cirka 4 centimeter.
Han sa att detta skall eg vara omöjligt! Kasst svänghjul mao. Och undrade ifall jag ville att dom bytte svänghjulet oxå.
Jag litar på mekanikern men vill ändå kolla med er här inne. Skall man kunna vrida svänghjulet ???

Bilen ifråga är en S80-01, 140hk.
Jo det stämmer att det är ett dubbelmasse hjul!
Och mycket riktigt går det att vrida på det en liten bit... Jaha, inte nog med en ev renovering av lådan utan ett nytt svänghjul oxå samt en koppling när allt ändå är nere!
Tur att man hittade nått att lägga skattepengarna på så att man inte behöver ha dem brännande i fickan! *suck*
topers skrev:Ett svänghjul pajjar bara inte utan jag tror att din bil är eller har varit trimmad.

VARNING för annat som kan komma, trim är ej bra..

140hk sugis trimmad....

Jo du får runt 170 hk med trim men knappast mer, det lär inte svänghjulet rasa för.

Skulle snarast tro på tidigare ägare, modell äldre gubbe som slirat satan på kopplingen isf....

dm-hjulet är ju sammanvulkat, så värme kontra dm-hjul är kanske inte bästa kombon, finns det drag på bilen? tänkte om nån kört husvagn modell större och slirat lite på koppling, det bygger ju lite värme.
Om jag fattat det hela rätt... ett dubbelmassesvänghjul är avstämt så det tar ner någon resonans som peakar någonstans. Typ på en femcylindrig motor kommer 2,5 tändpulser/ vevvarv dvs accelerationer via vevstaken rätt ner i vevaxeln. Vevaxeln kommer att rycka till då och och detta kommer att vara värre på vissa varvtal. Så kör man med höga cylindertryck på kritiska varvtal kan nog ett dubbelmassesvänghjul helt enkelt överhetta sig själv (eller i varje fall åldras fort) gissar jag.
Visst kan man rasa ett svänghjul som du säger, effekt kan döda ett dm-hjul rätt fort men trådskaparen har en :-O) 140 :-O) hästars :-O) SUGIS :-O) !!!, lär inte kunna bli så våldsamma cylindertryck då :roll: ...... :wink:
Är det så att det är svänghjulet som orsakat missljudet, det kanske inte är ngt fel på lådan alls?
Sen är det väl så att ett DM sv.hjul är inte vulkat, det är fjäderbelastat, samt har friktionsbelägg.
Det är fullt möjligt att slita ut ett DM sv hjul om man lyckas köra på det kritiska varvtalet en stor del av tiden.
T ex låga varv, gubbkörning...
Det är svängningsdämpare som är vulkade, dessa sitter i framkant vevaxel och är dämpade för att minska "rycken" i remmar till generator A/C- och servopump.
/greenbay
Hejsan alla

Det blev en renovering av växellådan ( 4 lager samt 4:s synkringar). Kopplingsbyte när man ändå höll på...
Det slutade på 18000:- Hade ingen som helst ekonomisk möjlighet att byta svänghjulet nu vilket jag kanske
borde ha gjort... Det gick bara inte.
men bilen blev tyst iaf! Nu känns det som en dröm att köra.

Tack för era tips

Är ingen ström kopplat till den, den &ar[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Och klart du kan och ska använda dieselvä[…]

Hallå! Plocka bort strålkastarna p&ari[…]

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]