Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Inte enkelt att jämföra..... en D5 och en Polestar-vässad motor.

Man förutsätter ju att volvo har lagt ned 7.000,000.000 kr på att utveckla nya D5an och att Volvo har kört den 100.000 timmar i motorcellen, och att man kört den 100.000 mil i testbilar (minst).

Om sedan BSR eller Polestar drar upp turotryck och bränsle till 260 hk har man ju inte känslan de kommer att vara i närheten av volvos tester av D5an.
jhenrikj skrev:Säg så här då, om du tittar på att köpa begagnat, hittar en 2,4D och D5 som är identiska, förutom motorn, till samma pris, vilken är du mest intresserad av att köpa? Glöm inte nu att D5 är en "trimmad" 2,4D och alltså enligt ditt sätt att se det en mindre värd bil....
Den otrimmade skulle attrahera mig långt mycket mer än den eftermarknadstrimmade. Du hade uppenbart varit mycket mer sugen på den trimmade. Som jag vid flera gånger påpekat - köpare värdesätter olika parametrar vid köp av begagnad bil.
Jag FÖRUTSÄTTER att Volvo installerar tillgängliga uppdateringar i samband med servicetillfällen och KRÄVER att de så gör när bilen uppvisar fel/brister där versionerna utgör orsak eller att det finns förbättringar.

För information

Vid service så uppdateras inga programvaror .

Vid Fel på bilen och det finnes tillgänglig uppgradering av programvara så uppgraderas endast berörda (av felet) styrenheter inte alla

Och detta av samma anledning som allt annat " Kostnader" Om uppgradering skulle ingå i service så ökar kostnad och vem vill betala detta? Ingen.
Dom som vill betala beställer detta jobb utöver servicen

Men sedan kan jag förstå din tanke på det hela lika god som något annat sedan skall man vara medveten om att alla uppgraderingar inte är till det goda hållet Tex Telefon uppgradering kan "hänga/sabba en Telefon modul genom att uppgraderas Funkade att ringa på före men ej kontaktbar efter haft ett par sådana tillfällen Så bara för att det finnes en uppgradering så måste den ej laddas ner i bilen

/Goose
VolvoB20 skrev:Inte enkelt att jämföra..... en D5 och en Polestar-vässad motor.

Man förutsätter ju att volvo har lagt ned 7.000,000.000 kr på att utveckla nya D5an och att Volvo har kört den 100.000 timmar i motorcellen, och att man kört den 100.000 mil i testbilar (minst).

Om sedan BSR eller Polestar drar upp turotryck och bränsle till 260 hk har man ju inte känslan de kommer att vara i närheten av volvos tester av D5an.

Nej, men nu drar de inte upp det till 260 Hk för D5 heller, utan 20 hästar och matchar de nya motorerna i stort sett.

Jag tror att både polestar och Volvo vet vad de gör och att de håller sig inom de gränser för vad bilarnas hårdvara tål. Tror ni annars att Volvo själva hade sanktionerat trimningarna annars?

Det är en sak att titta på en BSR trimmad bil eller en polestar trimmad bil och göra ett val eftersom BSR gör det på egen hand, Polestar i sammarbete med Volvo.
andreas_lofgren skrev:Att det skulle förbättra andrahandsvärdet tror jag inte ett dugg på. Kanske, i bästa fall, att man får tillbaka 50% av investeringen efter några år. Chippning är lite vanskligt, för vissa köpare är det big no-no, för att andra är det en fördel eftersom de då slipper göra det själva. Jag vill påstå att trimning minskar den potentiella köpkretsen - även om det råkar vara just "Polestar" som gjort den.

Att göra det av ekonomiska skäl är långsökt men varför inte göra det för att man får en trevligare bil?
50 procent låter väldigt optimistiskt...

...men helt klart så blir ju en 2,5T som gamla T5 mer eller mindre och om man kan njuta av det under några år borde det vara värt 5-10 000!
/PH
gooose skrev:Jag FÖRUTSÄTTER att Volvo installerar tillgängliga uppdateringar i samband med servicetillfällen och KRÄVER att de så gör när bilen uppvisar fel/brister där versionerna utgör orsak eller att det finns förbättringar.

För information

Vid service så uppdateras inga programvaror .

Vid Fel på bilen och det finnes tillgänglig uppgradering av programvara så uppgraderas endast berörda (av felet) styrenheter inte alla

Och detta av samma anledning som allt annat " Kostnader" Om uppgradering skulle ingå i service så ökar kostnad och vem vill betala detta? Ingen.
Dom som vill betala beställer detta jobb utöver servicen

Men sedan kan jag förstå din tanke på det hela lika god som något annat sedan skall man vara medveten om att alla uppgraderingar inte är till det goda hållet Tex Telefon uppgradering kan "hänga/sabba en Telefon modul genom att uppgraderas Funkade att ringa på före men ej kontaktbar efter haft ett par sådana tillfällen Så bara för att det finnes en uppgradering så måste den ej laddas ner i bilen

/Goose
Klart som fasen att det kan uppdateras i samband med service.
Volvo har uppdateringar som de skicakr ut som alla bilar skall uppdateras med oavsett om det är fel på bilen eller inte vid service tillfället (exemeplvis vanlig 3000 mila service).
Sen kanske intealla uppdateringar läggs in då, men du kan inte komma och säga att "Vid service så uppdateras inga programvaror" för det stämmer inte.
riha skrev:Nej, men nu drar de inte upp det till 260 Hk för D5 heller, utan 20 hästar och matchar de nya motorerna i stort sett.

Jag tror att både polestar och Volvo vet vad de gör och att de håller sig inom de gränser för vad bilarnas hårdvara tål. Tror ni annars att Volvo själva hade sanktionerat trimningarna annars?

Det är en sak att titta på en BSR trimmad bil eller en polestar trimmad bil och göra ett val eftersom BSR gör det på egen hand, Polestar i sammarbete med Volvo.
Två grundläggande funderingar jag har är.

1. Volvo har ju redan kört sin motor med x-antal mappningar från 100 hk till gud vet vad... kanske 300 hk under 1000-tals bänktimmar och 100.000 tals mil på vägen för att se vad grejerna håller för, vad marknaden kräver, miljö och certifieringar etc.

2. Vaför vågar/vill man då inte släppa mappen för själv för +20 hk utan gör det genom Polestar, är det för att slippa anvar om det ballar ur på något sätt???

3. Om man enkelt kan få ut +20 hk i gamla D5 185 = nya D5 205, varför lägga ut massor på att bygga en helt ny motor då?
VolvoB20 skrev: Två grundläggande funderingar jag har är.

1. Volvo har ju redan kört sin motor med x-antal mappningar från 100 hk till gud vet vad... kanske 300 hk under 1000-tals bänktimmar och 100.000 tals mil på vägen för att se vad grejerna håller för, vad marknaden kräver, miljö och certifieringar etc.

2. Vaför vågar/vill man då inte släppa mappen för själv för +20 hk utan gör det genom Polestar, är det för att slippa anvar om det ballar ur på något sätt???

3. Om man enkelt kan få ut +20 hk i gamla D5 185 = nya D5 205, varför lägga ut massor på att bygga en helt ny motor då?
Kanske var tre funderingar :)

1. Naturligtvis - och dessa data tillgängligör de med största sannolikhet till Polestar. Polestar arbetar mycket tight med Volvo, vilket inte är fallet med andra leverantörer av trim som exempelvis BSR. BSR kan ju glömma att få tillgång till Volvos testdata...

2. Det är ju inget ovanligt att billeverantörer lierar sig med "externa" leverantörer av trim och annat. BMW gör det med Alpina, Mercedes gör det med AMG osv. Att Volvo tar detta första steg ser jag som mycket positivt.

3. Nu vet ju både du och jag att en motor är mer än effekt... Miljöaspekter spelar exempelvis en mycket stor roll och jag tror att den nya D5:an har betydligt större möjligheter att leve länge baserat på nya miljökrav.

Ovanstående visar på att ett Polestar-trim är något helt annat än ett trim från annan tillverkare.... Så väljer iallafall jag att se på det.
Om man väljer ett Polestar effektöknig så måste det vara utifrån att jag själv vill ha dessa hästkrafter extra och det får jag själv betala för. Vid ett byte hos en Volvohandlare tror jag knappt att det påverkar något inbytespris utan ska du få något blir det att försöka sälja bilen privat till någon som vill betala för det.
Och sedan gör man en för köparen en ologisk anpassning där man gör två alternativ beroende av grundmodell. Nä, släpp en uppgradering till 205Kh oberoende av 2,4D eller D5 så blir det lite hästkrafter extra, men dom pengarna får jag knappast tillbaka utan ingår i min egen driftkostnad.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Volvo car UX

Jag fick den under servicen i går.

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset