Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av galejan
Nu har felet kommit flera gånger och försvunnit utan att jag vet vad som hänt.
När jag vrider om startnyckeln så klickar det vid startmotorn(solenoiden drar) och bilen låser centrallåset,vissa lampor lyser(glöder) men startmotorn går ej runt.
Efter lite ryckande under huven kan den funka,eller kanske nästa dag eller inte alls....verkar som det händer oftare när man kört i vått väglag eller när vi tex fick för oss att tvätta bilen i automattvätt.
Bilen är en 855 SE-96 ??:-/
Har bogserat igång bilen,starta direkt,inga problem. HJÄLP
av *pettson*
Egentligen finns det inte mycket att säga? Du har förmodligen en lös anslutning på batteriet? Det är ju så att startmotorn drar många ampere och då är anslutningen extremt viktig. Checka det och återkom. OBS checka BÅDE PLUS OCH MINUS.
av galejan
Idag när det hände igen efter att ha använt bilen till och från jobbet,så lossade jag kablarna på startmotor och generator och putsade rent med smärgelduk.
Tog även dom två jordflätorna uppe på motorn till karossen,minus polen var av och sattes noga på igen,inget resultat,skall kolla pluspolen imorgon.
När det funkar så är det ingen tvekan,hoppar igång direkt.
Användarvisningsbild
av ovelindh
Hallå galejan...

Hade samma problem som dig.. Lösningen för mig var att byta bottenkontakten på tändlåset... Om du kollar på hur din nyckel ser ut och kollar på en extranyckel(om du har någon) är din sliten? prova att köra med den andra ett tag och se om samma symtom kommer... jag körde med andre nyckeln i 4 månader innan jag bytte och nu kan jag köra med alla tre nycklar igen..

Edit: Såg att det var du som skrev i min tråd som jag skapade förra året.. Hade en liten grej innan jag bytte botten..
men efter det så bytte jag ju.. när det hände då var att jag skruva bort minus i 5-10 sek och satte dit igen och sen funka det..
av *pettson*
Men drar solenoiden så har tändningslåsets botten gjort sitt jobb. Strömmen till solenoiden går just igenom tändningslåset. Medans strömmen till själva startmotorn går igenom solenoiden.

+30 saknas alltså. ELLER så är solenoiden bränd och kan inte mata fram den strömmen till själva startmotorn.
Batterianslutningarna såg bra ut men jag rengjorde dom extra ändå,även anslutande kablar till klämmorna,inget resultat.
Tog en startkabel och gjorde en extra jordanslutning från neder delen av motorn direkt till minus på batteriet,starta direkt!!
Tog av och satte på denna provisoriska jordning säkert 10ggr,resultatet blev:klämma på=startar klämma av=klickar Jag skall göra en ny jordkabel....
Om detta nu är det hela felet så måste det legat precis på gränsen,för felet kunde komma utan att ngt hade ändrats.
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Ryckig V60CC D4 AWD -16

Tja! Äger nu min andra V60CC D4 AWD, med gam[…]