Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mabraham skrev:Jag har nu fått min V70 2.5FT Summum. Den har rullat cirka 80 mil och jag kan inte annat än säga att bilen är kanon att köra. Faktiskt mer premium än vad jag förväntade mig!

En bild tagen med min kassa mobilkamera är bifogad.
80 mil...du hämtade ut bilen i går alltså? ;=) Min rullade 80 mil första dagen...och jag håller med dig, den e så kul att köra.
mabraham skrev:Jag har nu fått min V70 2.5FT Summum. Den har rullat cirka 80 mil och jag kan inte annat än säga att bilen är kanon att köra. Faktiskt mer premium än vad jag förväntade mig!

En bild tagen med min kassa mobilkamera är bifogad.

Bild
Riktigt snygg! Gillar fälgarna skarpt :-)-)
Vad ligger ni på för förbrukning med era 2,5FT?

Har testat 2.0F med den var inget kul, lågt växlad, 3300rpm i 110 känns småbilsaktigt. Körde en sväng med 2,5FT och den var riktigt trevlig.
Är rädd för stor törst bara!
js1 skrev:Vad ligger ni på för förbrukning med era 2,5FT?

Har testat 2.0F med den var inget kul, lågt växlad, 3300rpm i 110 känns småbilsaktigt. Körde en sväng med 2,5FT och den var riktigt trevlig.
Det beror väl på om man kör etanol eller bensin. Etanol som bränsle känns som ett riktigt skämt ur miljösynpunkt och ekonomisk synpunkt.
riha skrev:
js1 skrev:Vad ligger ni på för förbrukning med era 2,5FT?

Det beror väl på om man kör etanol eller bensin. Etanol som bränsle känns som ett riktigt skämt ur miljösynpunkt och ekonomisk synpunkt.
Då tar vi och utvecklar det där lite tack....givetvis släpper bensin och etanol ut lika mycket CO2 per liter förbrukad bränsle, problemet med oljebaserad bränslen är att denna CO2 blir till 100% ett tillskott i atmosfären, de produkter som används för tillverkning av etanolen förbrukar CO2 så därför blir tillskottet av CO2 bara 20% av utsläppen....kalla det för ett skämt om du vill men så är det.
Problemet är att produktionen av etanol i sin tur släpper ut koldioxid.
andreas_lofgren skrev:Problemet är att produktionen av etanol i sin tur släpper ut koldioxid.
Jo det är visserligen sant....samt skövlar regnskog och en massa annat...och framförallt förbrukar framställningen en massa energi, men OM etanolen hade fått en rejäl chans globalt så hade metoderna säkert förbättras, men visst biodiesel har samma miljöfördelar som etanolen så kan vi skapa en rejäl framställning av sådant så gör det inte mig så mycket om etanolen skulle försvinna. Det viktigaste är att vi om 15 år inte längre kör på någon form av fossilt bränsle.

Edit, dessutom är jag tämligen övertygad om att ett oljeraffenaderi är inget miljövänligt ställe heller.
jhenrikj skrev:
andreas_lofgren skrev:Problemet är att produktionen av etanol i sin tur släpper ut koldioxid.
Jo det är visserligen sant....samt skövlar regnskog och en massa annat...och framförallt förbrukar framställningen en massa energi, men OM etanolen hade fått en rejäl chans globalt så hade metoderna säkert förbättras, men visst biodiesel har samma miljöfördelar som etanolen så kan vi skapa en rejäl framställning av sådant så gör det inte mig så mycket om etanolen skulle försvinna. Det viktigaste är att vi om 15 år inte längre kör på någon form av fossilt bränsle.

Edit, dessutom är jag tämligen övertygad om att ett oljeraffenaderi är inget miljövänligt ställe heller.
Visst är det så att raffineringen av olja VRÄKER ut koldioxid, .

Scanraff, utsläpp 1123425 ton
Shell raffinaderi Göteborg, utsläpp 576245 ton
Preem raffinaderi, utsläpp 502226 ton

Men problemet löser ju sig själv för snart är oljan slut och då får vi köra på något förnybart istället.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]