Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det något som Peugeot/Citroen (PSA) är bra på så är det dieselmotorer. De är även PSA som har hjälp BMW med att ta fram deras 4-cyl 2.0D bara så ni vet...
Så man behöver inte vara orolig över 1,6D och 2,0D för de är mycket bra motorer.

//Henrik
fdSAABägare skrev:Jag var och provade nya V70 II 2,0D och blev verkligen imponerad av kraften i den bilen. Men jag var lite skeptisk mot motorn som tydligen Peugot/Citroen och Ford är inblandad i, inget av dessa märken hör till mina favoriter.
Har även en kompis som har en V50 med den motorn i och han har haft mystiska problem.
Helt plötsligt har bilen blivit helt orkeslös och går på nöddrift ca:20% dragkraft.
Det är något fel med partikel filtret.
Tydligen är det så 2,0 inte regenererar sitt filter utan skall bytas vid service.
Jag vet inte hur jag skall göra, funderar på en 2,4D -07 istället har provat den och den får godkänt av mig. Ångest;)
2,0 har gått 300mil och 2,4 har gått 4000mil och det skiljer 40 000i pris vad ska jag göra?
Mycket kan man säga om kvaliteten i Peugeot/Citroën, men jag tror aldrig det har varit något större fel på deras dieselmotorer. De har för det mesta hållit väldigt länge... om det är en 2,4 med gamla modellen tycker jag att du ska köpa den nya: (lite) rymligare, ganska mycket tystare, bättre säkerhet... ser väl nyare ut även om även den gamla är snygg... /PH
fdSAABägare skrev:Nu har jag bestämt mig för V70 2,4D -07 trots gamla karossen och 5 petad låda.
Jag gillar den skarpt.
Så du väljer 2.4d av den gamla modellen framför en 2.0d av den nya? Har du ens provat bilarna?
Det enda som jag kan tänka mig är att du tittar på inköpspriset men 2.0d är snål och kommer fort äta upp det högre inköpspriset mot 2.4d

//Henrik
henka35 skrev:
Ogya skrev:En skillnad är att 2,0D har sitt maxvrid vid 2000 rpm medan 2,4D har det i ett intervall. Nu minns jag det inte, men gissar på från ca 1600 till ca 2400 rpm.

Bägge motorerna görs i Skövde, men 2,4D är en Volvokonstruktion (den andra Peugeot). Bägge växellådorna görs i Tyskland, med 2,4D:s är en Volvokonstruktion.

Bägge är bra bilar. Hjärtat klämtar ju för 2,4D om jag skulle välja, men kan någon visa att 2,0D är snålare i praktiken (vilket den mycket väl kan vara) så är ju det en viktig parameter vid val av bil. 2,0D är ju en farlig konkurrent till 2,4D och jag tror många väljer denna instegsvariant pga pris och förbrukning och då prestandan räcker för de flesta.
Förbrukningsmässigt är 2.0D mycket bättre än 2.4D. Min drar 0,8 i ren stadstrafik. Slå det om ni kan med en 2.4D :-)-)
Sedan kan man ligga på 0,5 vid 100km/h på landsväg. Skatten på en 2.0D är 3827 kr/år och för en 2.4D manuell så är den på 4819 kr/år. Det är nästan 1000 kr som skiljer vilket ändå är mycket i bara skatt.
Så om man räknar bara ekonomiskt så är 2.0D det givna valet men om man vill kunna tex. dra tunga släp och husvagnar så är förmodligen 2.4D eller D5 det bästa valet. Dock tycker jag det inte är några problem att dra tungt släp med 2.0D men husvagn är nog värre.

//Henrik

Som vanligt när förbrukning dras in i en tråd, kan du klargöra om det är förbrukning enligt färddatorn eller riktigt uträknad förbrukning för en tank?

Är det enligt färddatorn så ta det med en nypa salt.
I ren stadstrafik med 245/40-18 så drar den 0,85 efter trippen (man kan köra lungnare än jag gör).
Med 205/60-16 så går den snålare men är mycket fulare :roll:
Men eftersom båda är Volvobilar så kan man nog använda Volvos siffror för deras tester görs ju lika oavsett motor. De anger för 2.0D: 0,75 , 0,59 , 0,50.

//Henrik
henka35 skrev:
fdSAABägare skrev:Nu har jag bestämt mig för V70 2,4D -07 trots gamla karossen och 5 petad låda.
Jag gillar den skarpt.
Så du väljer 2.4d av den gamla modellen framför en 2.0d av den nya? Har du ens provat bilarna?
Det enda som jag kan tänka mig är att du tittar på inköpspriset men 2.0d är snål och kommer fort äta upp det högre inköpspriset mot 2.4d

//Henrik
Att prata förstånd med en som fått "bilbytar feber"är svårt.
Men jag ringde både bilbolaget i Bollnäs och Söderhamn och de sa att partikelfiltret ska bytas på 2,0.
Frågade inget pris på det men det är dyrt, runt 11000:- med service enl. en tråd här på forumet. :?:
Bytte in min V70 -01 140 hk mot en V70II 2.0D -09 för ca. 2 månader sedan. Fick tag i en av de sista lagerbilarna till ett bra pris. Är så otroligt nöjd med nya bilen. Mycket tystare än föregångaren, starkare motor och bättre utrymmen. Men det jag gillar bäst av allt är den låga förbrukningen. Pendlar ca 1,2 mil i stadstrafik med bilköer varje dag och sen blir det lite mer landsvägskörning till fritidshuset på helgerna. Trippmätaren slår runt varje gång innan man ens börjar fundera på att tanka. Efter 100 mil så börjar trippen om på 0 mil vilket iofs är lite irriterande men då har jag oftast kvar bränsle för ca. 20-25 mils körning enligt färdatorn. Kör nog något fortare än medelbilisten och det känns bra att förbrukningen ändå är så pass låg. En viktig parameter för mig vid motorvalet var att kunna köra långa sträckor i 120 - 130 km/h utan att förbrukningen skenar iväg, accet 0 - 100km/h är av mindre intresse även om 2.0D rör på sig riktigt hyfsat. Kör med standarddäcken 205/16 och kommer inte heller byta till några bredare däck med högre rullmotstånd. Var en fröjd att dra båten en Buster L med bilen, då gick iofs medelförbrukningen upp till hela 0,86 när jag körde runt 100 km/h. :P
Tysta sommardäck V90

Kör en V90 laddhybrid med 255/45R19 Bridgesto[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Intressant, det är väl där halva[…]

Finns S/V60 T6/T8 med det större batteriet ih[…]

Att fartspärren ligger på 89 eller 90 &[…]