Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rick1
Skall också byta olja på min 960 -96 vet nån vilken hylsstorlek det är till pluggen? Har inte lyft bilen ännu då jag haft den en månad men utgår från att det inte är invändig plugg som på min gamla 760 -85?
Användarvisningsbild
av crumpets
Vovlo_Henrik skrev:Kopparbrickan du menar är nog den som sitter på avtappningspluggen?? Den brukar kunna återanvändas om den inte är allt illa åtgången :wink:

Hoppas nån annan på forumet har koll på om det finns repbok till 960, har ingen sån repbok själv och vet inte var det kan finnas kanske Mekonomen har om du frågar?
Okej! Kanske lika bra att köpa en ny i samma veva ändå, de skulle bara kosta ett par kronor hörde jag :) Avtappningspluggen säger du.. Mekonomen borde ju ha koll om jag beskriver att jag vill ha en bricka som sitter där.
Tack för all hjälp som sagt! Ska bli riktigt kul att lära sig nåt nytt. Jag är av den där lite dumt envisa sorten som vill lära mig hur allt jag äger fungerar och hur man lagar det så man så lite som möjligt måste förlita sig på andra att fixa ens problem, så det är riktigt ovärderligt att få lite guidning i såna här basic-grejer för nåt nytt :) Tack igen.
I.H.P skrev:Satsa oxå på en bra helsyntet olja, så får du ut många mil ur motorn.
Jag tror att denna länk är overkill, du vill nog ha något mer basic? : http://caunter.ca/volvo960/
//Björn
Hmm.. Borde jag inte satsa på den olja som står i instruktionsboken? Har inte hunnit kolla det ännu, men om det är en annan typ av olja de rekommenderar är det kanske inte så bra om resterna som blir kvar vid bytet blandas med den nya av en annan typ? :O
av I.H.P
Det finns så mycket bättre oljor nu än 1995!
Jag ville bara ha fram att det inte lönar sig att snåla in och välja en billig mineralolja, även om den uppfyller rekommendationen.
Däremot spelar det kvitta om rekommenderat fabrikat är Mobil och du väljer motsvarande Pennzoil, Valvoline, Castrol, Quaker State, etc....
//Björn
Användarvisningsbild
av crumpets
I.H.P skrev:Det finns så mycket bättre oljor nu än 1995!
Jag ville bara ha fram att det inte lönar sig att snåla in och välja en billig mineralolja, även om den uppfyller rekommendationen.
Däremot spelar det kvitta om rekommenderat fabrikat är Mobil och du väljer motsvarande Pennzoil, Valvoline, Castrol, Quaker State, etc....
//Björn
Okej, så i princip borde jag oavsett vad det står köra på en bra(gissar att de kan rekommendera mig det på affären, för jag har ingen aning vad som skiljer olika märken och så åt :)) syntetolja?
Det sades ju tidigare i tråden att det är lugnt att blanda dem, om det skulle finnas några rester kvar i systemet av den gamla sämre.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det enda du har att gå på är de specifikationerna som står på dunken.
Men som sagt så har oljorna blivit en del bättre på ja mer än 10 år så köp en billig helsyntet så blir det nog bra.
Jag hade inte lyssnat allt för mycket på säljaren i affären. En del kan säkert mycket men andra rekomenderar bara den dyraste och säger att den är bäst.

Ang reperationshandbok så har jag använt Haynes. Dock vet jag inte om den finns för 960. Till 940 finns på bla Biltema och den är ju ganska lik. Kanske inte på motorn dock.

Ang tändstiften så hävdar vissa att man inte ska smörja dem alls medans andra tycker man skall göra det. Själv vet jag inte vilket som är bäst. Jag hade i alla fall kört på lite, lite alupasta.
Användarvisningsbild
av crumpets
Tomas88 skrev:Det enda du har att gå på är de specifikationerna som står på dunken.
Men som sagt så har oljorna blivit en del bättre på ja mer än 10 år så köp en billig helsyntet så blir det nog bra.
Jag hade inte lyssnat allt för mycket på säljaren i affären. En del kan säkert mycket men andra rekomenderar bara den dyraste och säger att den är bäst.

Ang reperationshandbok så har jag använt Haynes. Dock vet jag inte om den finns för 960. Till 940 finns på bla Biltema och den är ju ganska lik. Kanske inte på motorn dock.

Ang tändstiften så hävdar vissa att man inte ska smörja dem alls medans andra tycker man skall göra det. Själv vet jag inte vilket som är bäst. Jag hade i alla fall kört på lite, lite alupasta.
Okej! Tack för tipset ang. olja! :) Kanske lika bra att köra på en halvbillig helsyntet då, så är det kanske inte det sämsta men inte heller överprissatt.

Ang. bok har jag hört att 940 är ganska olika 960, men en person rekommenderade boken för 760 däremot, för att de skulle vara väldigt lika.

Är det nån som vet mer om det? :)
av I.H.P
Ja då gör du som mig, jag kör med Pennzoil, dels för att jag kan köpa den för vettiga pengar, dels för att jag känner förtroende för fabrikatet, men det kunde lika gärna varit Valvoline eller Mobil om priset varit rätt.
760 1988-90 och 960 mkI 1991-94 är ganska lika varandra utom drivlinan.
760 och 960mkII+S/V90 1995-98 skiljer mer.
940 och 960mkII+S/V90 1995-98 skiljer sig åt i drivlina och chassiemässigt (motor, låda, torkare, framvagn, bakvagn, front, instrumentering, utrustning m.m)
http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... 00_900.pdf
Chilton's har en rephandbok för Volvo 1990-98 som tydigen oxå ska inkludera 960, dock bara på Engelska.
http://www.margie.se/v1/info_manuals.as ... like=volvo

Ahaa det visste jag aldrig. Jag har alltid bromsat[…]

Volvo car UX

Ofan det där har jag inte lagt märke til[…]

Har bytt de flesta delarna utefter kabelhärv[…]

Fel kategori här för din bil tyvärr[…]