NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SCM
Hej!

Hoppas att detta forum även inbjuder till lite glädjeämnen också.

Kan inte låta bli att skriva några rader om hur bensinsnål min V50 1,8 -06:a är, självklart kan ju inte alla komma ner till en bensinförbrukning på 0,60l på 100 mil. Jag kör cirka 2500 mil / år och och de flesta milen är långkörningar. Jag köpte bilen ny 2006 och försäljaren sa att den kommer att ligga på 0,73l vid blandad körning och det stämmer faktiskt riktigt bra. Men som sagt vid långköring samt att man håller sig någorlunda till gällande hastigheter så drar min bilen endast 0,60 vid ngt enstaka tillfälle har den varit så snål som 0,59.

Frågan man ändå kan ställa sig, beror detta på yttre faktorer alltså såsom sommar och vinter fast å andra sida har kör man ju oftast med en mindre däckdimension ( 195/65/R15) under vintern vilket borde ge mindre besinförbrukning Eller enbart på vilken körstil man har som förare. Förmodligen det senare. Har också märkt att kör man med farthållaren aktiverad så får man också en human bensinförbrukning som inte drar iväg.
Hehe kanske min bil ska räknas in bland Volvos nya snålvargar, även om den har några år i bakrutan ( nacken)

Mvh
SCM
Användarvisningsbild
av Scania
Det är säkert en kombination av yttre förhållande, körstil samt bilens skick som avgör bensinförbrukningen.

Att använda farthållare på vägar utan så mycket kupering är nog fördelaktigt, men är det mycket och långa backar är det snålare att köra utan. I långa utförsbackar kan man släppa gasen och komma ner till 0 i förbrukning en bit. I långa uppförsbackar skall man låta bilen minska lite i fart när man närmar sig krönet, dvs inte öka så mycket på gasen för att försöka hålla jämn fart.

Men man får anpassa sig till trafiksituationen också. Inte roligt att ligga bakom en bil som ändrar fart hela tiden...:-)

Att ha en motor i trim är såklart också viktigt för förbrukningen.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Min -09'a med samma motor som knappt rullat 1000 mil ännu drar lite drygt en dl mer än din hur jag än försöker att snåla. Däremot min S40n från -05 låg på samma förbrukning som du ligger på.
En del påstår att den skall ta mer under "inkörning" och andra påstår att en ny bil inte behöver köras in... själv blir man bara snurrig av alla fakta och kontrafakta på alla forum.

Brukar oftast eller alltid köra med farthållare på landsväg... mest eftersom det är så bekvämt.
En konstig grej är att den kan pendla ca: 2dl i förbrukning med samma körstil vilket är lite underligt, med samma körstil förståss.

Jag hoppas det där jämnar ut sig något efter "inkörningstiden"!
Användarvisningsbild
av Tomas88
En sak som inverkar mer än jag själv trodde först är däcktrycket.
Tror att det har mer betydelse när man har lite bredare däck.
När jag köpte nya 205-45 17" däck så tryckte däckfirman i 2,6-2,7 bar. Nu kör jag med 3,1 fram och 3,0 bak och förbrukningen är ungefär en halv dl mindre per mil.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Tomas88 skrev:En sak som inverkar mer än jag själv trodde först är däcktrycket.
När jag köpte nya 205-45 17" däck så tryckte däckfirman i 2,6-2,7 bar. Nu kör jag med 3,1 fram och 3,0 bak och förbrukningen är ungefär en halv dl mindre per mil.
2,6-2,7 lät väldigt lite på 17"... det är vad jag har på mina 15". 2,7 på vinterdäcken och 2,5-2,6 på sommar.
Hade en däcksnubbe som satte 3,1 i ett par 15" däck för ett tag sedan... frågade sedan hos en annan däckfirma vad dom rekommenderade, men dom hade inget vettigt svar mer än att ungefär följa tillverkarens rekommendationer.

Vore intressant att veta vad eko-trycket är på olika däck?
Användarvisningsbild
av Bosa
_lucifer_ skrev:
Tomas88 skrev:En sak som inverkar mer än jag själv trodde först är däcktrycket.
2,6-2,7 lät väldigt lite på 17"... det är vad jag har på mina 15". 2,7 på vinterdäcken och 2,5-2,6 på sommar.
Hade en däcksnubbe som satte 3,1 i ett par 15" däck för ett tag sedan... frågade sedan hos en annan däckfirma vad dom rekommenderade, men dom hade inget vettigt svar mer än att ungefär följa tillverkarens rekommendationer.

Vore intressant att veta vad eko-trycket är på olika däck?
På Volvos hemsida finns föjande att läsa:

"Att ha för lite luft i däcken ger ett högre rullmotstånd och därigenom onödig bränsleförbrukning. Dessutom får dina däck en kortare livslängd och bilens köregenskaper blir markant sämre. Använd maxlast-tryck/fullast-tryck eller ECO-tryck för att göra däcket så lättrullat som möjligt. Detta värde finner du i bilens instruktionsbok.

Eftersom lufttrycket stiger med temperaturen är det en bra idé att mäta då däcken är kalla och inte har körts nyligen. Ha som vana att kontrollera trycket med jämna mellanrum eftersom utomhustemperaturen varierar kraftigt under årets gång."

Kan tolkas som att maxlast-tryck/fullast-tryck och ECO-tryck är detsamma.
av Amli
Är det någon här som kör V50 T5 från MY08 (det är väl från där den nya 230hk motorn kom?) och manuell låda? Vad ligger ni på för förbrukning?
av Lazy
Hej!

Har kört en månad med min nya v50t5 och jag ligger just nu på 0,92 blandad körning!?

Irriterar mej på att medelförbrukningsmätaren tickar när bilen går på tomgång?
av Robbinb
på s80 D5 så släpper dom tydligen en spärr vid första service som gör att du får alla hästar. och vissa säger att alla motorer drar men bensin i början för att motorn måste gå fetare, detta stämde på min crosspolo, den drog markant mindre efter ca 1200 mil. jag hoppas verkligen att detta stämmer även på v50 1,8F för min -10 har rullat 130 mil nu och drar ca 0,85 blandad körning vilket jag tycker är mycket... jag vill ha ner den så nära 0,7 blankt som det bara går..
av Lazy
Robbinb skrev:på s80 D5 så släpper dom tydligen en spärr vid första service som gör att du får alla hästar. och vissa säger att alla motorer drar men bensin i början för att motorn måste gå fetare, detta stämde på min crosspolo, den drog markant mindre efter ca 1200 mil. jag hoppas verkligen att detta stämmer även på v50 1,8F för min -10 har rullat 130 mil nu och drar ca 0,85 blandad körning vilket jag tycker är mycket... jag vill ha ner den så nära 0,7 blankt som det bara går..
Tickar medelförbrukningsmätaren vid tomgång på alla nya v50 (varför)?
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]