Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en V70 2,5T 98, 23400 mil, som förmodligen är chippad, vet inte riktigt men det verkar som det och förra ägaren sa att han trodde det med. Den går kanon, förutom att då jag ligger i 70 på 5 och gasar på fullt, så vid ca 110 så rycker det till rejält, precis som om man snabbt trycker på bromsen och sen gasar igen, eller som om det blir en luftbubbla i bensinen och den inte får tillräckligt med bensin en sekund.
Nån som vet vad det kan vara?
Kan det vara turbon som laddar för mycket, om den är "ful-trimmad", typ att nån har mixtrat med trycket, och inte låtit nån trimfirma göra det?
Har ju ingen laddmätare så jag ser ju inte hur mycket den laddar.

Snackade med en trimfirma i katrineholm för ett tag sen, innan jag köpte min V70, men han sa iallafall att en del firmor ber att man ska skicka in boxen till dom så skickar dom den vidare till ett annat ställe där dom chippar, sen skickar dom tillbaks den till ägaren och så är det klart, men han sa att det inte är bra att göra så, blir inte optimalt, så att säga. Han sa att dom brukar ställa in andra saker i bilen, kolla så att det verkligen blir bra, tändningen och bränslet och vad det nu var för nått. Kanske är så dom gjort med min bil, bara skickat iväg boxen?..hmm, får kanske åka till Katrineholm och be han kolla upp det.
Ett universellt trimchip kan ju aldrig bli optimalt på din bil då det är inställt på nån helt annan bil, kanske med andra modifieringar eller förutsättningar. Såna som "mappas" direkt på bilen är ju det klart bästa, men det e väl inte så vanligt vid nån normal "steg 1" chippning.. Däremot kan ju vissa firmor justera programvaran just för dina förutsättningar så "gott dom kan" utan att göra en riktigt mappning på plats i bilen.

Händer det bara i den hastigheten du nämner, aldrig annars? Hittar du motsvarande fenomen på en lägre växel i lägre fart? Kan ju helt enkelt vara nåt sorts turbolagg som ger sig till känna vid det varvtalet och när den väl kommer så går den som vanligt igen..
Grabben var ute igår och körde och då kom rycket då han gasade på från 30 upp till runt 70 på trean, verkar vara vid ett speciellt varvtal, jag har inte kollat vilket, ska ut sen och prova lite, men man vill ju inte köra för hårt innan man vet vad det är så man inte har sönder nått, vet ju inte varför det rycker eller vad som händer i motorn. ??:-/

Ska lämna in bilen den 25/5 på verkstan, då får han kolla upp vad det är, men tänkte att nån av er kanske vet, kanske har varit med om det själv eller nått och vet om det är skadligt eller ej.
Får köra lugnt till dess, fast det är svårt med en turbo :???:
Snackade med en trimmfirma i E-tuna och förklarade problemet med rycket och sa att lambda-lampan lyser också och då sa han att det är förmodligen är en lambdasond som är trasig, då kan den tydligen få det rycket.
Nån som varit med om det?
av *pettson*
Skumt och.. Intressant eftersom sonden är urkopplad vid acelleration. Mej veterligen är det väl bara porsche som har en sond som är inkopplad 100% av tiden, även vid acelleration. Däremot är det troligen som du misstänker att nån skruvat på wg stången och därmed anser styrdonet att motorn överladdar och då bryter den bränslet, den har inte heller nån tryckgivare så den går på ett beräknat värde. Alternativet är att en slang är trasig till turbostyrningen. Då kan du få samma fenomen.
Sen är det ju så att det är en MOTORLAMPA. Den betyder att ett ev motorelektronikfel kan göra mera miljöpåverkan, inget annat, det är alltså inte en lambdalampa som det kallas i folkmun. Undrar hur många onödiga tusenlappar som folk köpt just en lambdasond för i onödan.
Gör en felsökning på bilen avseende vacumslangar. Se även till att kontrollera grundtrycket till wg klockan.
Ja, jag ska ju lämna in den om ett tag, då får jag se vad han säger, mecken. Men man är ju som sagt orolig för att nått ska gå sönder, men jag får köra försiktigt, behöver ju inte ladda på för fullt.
En annan jag snackade med sa också nått om att det kunde vara nån läcka nånstans, nån slang eller packning...
Aja, återkommer sen när jag vet vad det, efter verkstadsbesöket...
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]