Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan.
Jag skrev en post tidigare om problem med bytta stabelisatorstag, nu undrar jag lite vart man sätter pallbockarna fram? Han som hjälpte mig byta stagen tog en sida i taget och som jag har förstått nu så klonkar det för att dom sitter fel. Så alla tipps jag kan få är väldigt tacksamma.
Sen tänkte jag fråga om man kan fylla på växellådans olja samtidigt eller kräver det en lift?
Bilen i fråga är en manuell v40 98 2.0l.

Mvh Ampe
ampe79 skrev:Det gick finemang =) Nu är oljan påfylld, var typ 0.9l sen drog vi åt stagen så det funkar skit bra nu =)
Du hade väl bilen stod plant när du fyllde olja och inte upphissad fram för då kan det bli fel oljenivå. Tycker också att 0,9l låter mycket :-O)
Ja lådan läcker någonstans, dom sa till på besiktningen och hela kåpan under är kladdig, jag hade faktiskt bilen lutad lite så när den var bockad vart den plan, och vilken skillnad det vart i lådan, från att ha varit sladdrig och slapp till att funka felfritt =) helt underbart. Sen märkte jag att man inte behövde hissa upp den för lådan, man kommer åt pluggen uppifrån om man har små händer som jag har.
man ska också ha klart för sig att renaultlådan (som sitter i de tidiga 2.0 orna) ska ha betydligt mycket mer olja än volvo-lådorna.

Att nästan alla dessa lådor läcker olja är en annan sak...
Kollade i boken nu och min låda skulle ha 3.9l olja i sig, nu har jag en liter kvar i bilen så jag tänkte fylla på om en månadg igen för att se om man ska åtgärda läckan, en meck trodde att det var någon packbox vilket volvo tog en hutlös siffra för men som man kunde svetsa =)

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]