Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
vild gissning är att släpvagnen tyngde ner bilen lite -
troligtvis har du glapp i kabeln från bakaxeln - någonstans - tills den följer karossen !
alltså biten som "hänger i luften" från bakaxeln !

/emwtur
av Uthil
Hejsan!

Det tror jag med, för nu har den lagt av när jag tvättade bilen idag.. Lyfte upp den och körde rent undertill. Brukar göra det efter varje vinter.. Man vet aldrig, det lagras en hel del där som man inte ser.. Men men, nu funkar den inte igen.. Tror jag åker och köper en ny och monterar...
Kan väl inte kosta så mycket..
av Uthil
Hejsan igen.. Har inte riktigt haft tid att mecka men gjorde det nyss.. Och jag ringde volvo ang. denna kabel och vad den kostar och det. och den skulle kosta 956 kr och var en beställningsvara, men efter tag så märke tjejen som hjälpte mig, att denna kabel har utgått och inte säljs längre.. Så enda chansen är nog skroten. men men. Får se hur jag gör...

Ville bara informera..

Jag lägger in en bild på denna kabel så kanske ni förstår bättre.. Och kanske har någon idé hur jag ska gå till väga..

http://img156.imageshack.us/img156/9600/volvor.png
Användarvisningsbild
av emwtur
Du skulle ju kunna ta loss kabeln och kontrollmäta den med en multimeter,
- nu vet jag inte hur kontakterna på den ser ut - om dom är ingjutna eller gummihölje...
men man skulle ju kunna göra en ny kabel om man bara kan rädda kontakterna .
/emwtur
Användarvisningsbild
av charm76
Den där glödtrådsvakten lyser jämt på min 740 GL-88 även om det inte är något trasigt. :lol: Har hört att det är en klassisk grej på 740, ungefär som tankmätaren. Men den funkar på min :D
Användarvisningsbild
av emwtur
charm76 skrev:Den där glödtrådsvakten lyser jämt på min 740 GL-88 även om det inte är något trasigt. :lol: Har hört att det är en klassisk grej på 740, ungefär som tankmätaren. Men den funkar på min :D
oftast ör problemet att någon monterat en felaktig glödlampa en 15W i st f en 21 W eller liknande
Jag skrev en gång en beskrivning om hur den fungerar -
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ed#p267259

Om man verkligen vill komma till rätta med problemet så är nog enda metoden att helt enkelt plocka UR alla glödlampor som övervakas; halvljus,parkering,bromsljus och blinkers (ALLA lampor ! )
om lampan i panelen fortfarande lyser är antingen kablaget i bilen trasigt ( felkopplat) eller glödtrådsvakten dålig.
Annars är det bara att plocka i lamp-par för lamp-par tills varningen tänds igen!
byt dom lampor du stoppade i sist - om du har "högt" bromsljus så tänk på att den övervakas ihop med övriga bromsljus.
alla lampor övervakas Höger mot Vänster sida - utom blinkers som övervakas Fram mot Bak på respektive sida !

/emwtur
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]