Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tja! jag undra om någon vet om det är någon skillnad på Turboaggregaten på 940 fulltyck och lätt tryckarna?? har en fulltycksturbo ligger å funderar på att lägga i den i min lätt tryckare men vill veta om det är någon mening?
Hej Ronny.

Vad jag har hört så är det samma turbo. Skillnaden är tryckklockan till wastegaten som ser lite annulunda ut.

Flytta över tryckklockan från din fulltryckare till din lättryckare så får du nog snurr på turbon.

Har för mig att fulltryckaren ska ladda 0,65 och lättryckaren ska ladda 0,35.

Lycka till

/Ticken
Hej

Skillnaden på aggregaten är just som dom säger att wastegate klockan är annorlunda.

På fulltryckaren är det en gängad stång till wastegate spjället och på lätt tryckaren är de en o gängad stång.

(vilket innebär att du kan spänna wastegate spjället vilket medför att den kan hålla högre laddtryck på högre varv.)

men har du samma agg så är de ju bara att kolla på id plåten.

Original agg på en LTT är ju ett mitsubishi TD04 13C.

Även på fulltryckaren om det är av dom senare årsmodellerna.
Vovlo_Henrik skrev:Motorstyrning bör ändras om du ska ändra från 0.35 till 0.65bar :wink:
Jag är hyfsat säker på att det är samma motorstyrning. Skillnaden mellan 0,35 och 0,65 är inte så stor så det börjar gå illa. Men som någon nämnde så laddar man över 0,7 så är det rätt vettigt att chippa.

/Ticken
Det är exakt samma motorspec på LTT som FTT, så vill man ställa upp laddet till samma som en fulltryckare så är det bara trycklockan till wastegaten som behöver bytas för turbon är som sagt precis samma. Skall man upp med laddet över 0.55 bar (FT) så är ett chip att rekommendera.

//Maxwell
vem har wastegate klockan kvar svetsa igen den så får du 2bar och kolvarna upp i toppen ! :twisted:
det hade kilen min kompis köpte bilen av så när han var på motor vägen det till smal det till

Rent bedrägeri skulle jag kalla det Generell[…]

Volvo 945 gasar av sig själv

Du har Bendix bränsle/tändsystem på[…]

De senaste dagarna upplever jag att mina bromsar t[…]

Bromsar på S60

Är väl inga konstiga miltal på det[…]