Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Knutte2
Inga fler tips på denna?? :(
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det kan vara svårt att se om en lödning är dålig. Det är dom stora lödningarna som ger sig, där går det mycket ström och blir varmt. Lite vibrationer på det så släpper tennet. Ibland syns bara en liten ring runt benet.
Lyssna så spridarna klickar när någon kör på starten för säkerhets skull.

Något mer kommer jag inte på just nu...
Användarvisningsbild
av Knutte2
Nu har den startat :D

Jag är fortfarande inte helt säker på vad som löste problemet. Men min klåfingrige polare satt o tryckte på programmeringsknappen till larmet (den vid vindrutan), samtidigt som jag stod framme i motorn och kollade alla sladdar, relä, mm. Helt plötsligt gick den igång. Misstänker att larmet slagit av strömtillförseln till bränslepumpen, och att det jag trodde lät som bränslepumpen, vad den pumpen vid tanken. (Konstigt bara att inte larmet nollades när bilen var strömlös en hel natt då jag laddade batteriet)

Tack iaf för allt engagemang.
Användarvisningsbild
av Knutte2
Fick denna info av en snäll person. Tänkte att det kunde vara bra att ha om någon råkar ut för samma problem...

-----
Har själv en 965 och har råkat ut för samma problem flera gånger(2 gånger).

Det som händer när du startar bilen och den stängs av igen efter en riktigt kort stund är att oljetrycket blir för "högt" i tryckarna,det resulterar i att ventilerna inte kommer att stänga tillräckligt.Då som påföljd att du inte kommer att få upp kompression i motorn (låter komplös) och bränsle/luftblandningen kommer inte att antändas på rätt sätt. Därav kommer motorn gå riktigt illa.

Varje gång du startar bilen så låt den stå och gå en stund o bli lite varm så kommer oljan att rinna undan lättare, och undvik att bara starta och flytta bilen ett par meter och stänga av den.

Kan bara lugna dig med att säga att du inte har nåt fel på bilen, utan det här är något av ett "produktionsmiss" som tyvärr kan uppstå men som sagt va inte ska hända.

Och skulle det om möjligt hända igen så är det bara att trampa gasen i botten( man stänger av bränslet till spridarna så) och nöta på starten så hoppar den igång efter ett jäkla tag,men det gäller att ha ett bra batteri i bilen då eller gärna startkablar.
-----

Lite rädd för det. De håller i kna[…]

Vägmätare saknas

Känner mig rätt dum i huvet nu men hitta[…]

Fönsterlister

Om du går in på volvopartswebstore.com[…]

Inte så att något påverkar l&aum[…]