Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att andrahandsvärdet skulle ÖKA av en eftermarknadstrimning tycker jag låter oerhört fånigt. Personligen skulle jag aldrig intresseras av en trimmad bil, oavsett om det kommer från MTM, Polestar, KCR, BSR, Huaew-Cheng eller något annat. Men - som köpare är vi ju alla olika.
erc skrev:Att andrahandsvärdet skulle ÖKA av en eftermarknadstrimning tycker jag låter oerhört fånigt. Personligen skulle jag aldrig intresseras av en trimmad bil, oavsett om det kommer från MTM, Polestar, KCR, BSR, Huaew-Cheng eller något annat. Men - som köpare är vi ju alla olika.
Det är ju lite skillnad eftersom det här är ett av volvo sanktionerat "trim", det är ju som vilken volvo original extrautrustning som helst. Vad du säger är ju att det inte skulle vara någon skillnad på 2,4D och D5 i värde heller.
jhenrikj skrev:
erc skrev:Att andrahandsvärdet skulle ÖKA av en eftermarknadstrimning tycker jag låter oerhört fånigt. Personligen skulle jag aldrig intresseras av en trimmad bil, oavsett om det kommer från MTM, Polestar, KCR, BSR, Huaew-Cheng eller något annat. Men - som köpare är vi ju alla olika.
Det är ju lite skillnad eftersom det här är ett av volvo sanktionerat "trim", det är ju som vilken volvo original extrautrustning som helst. Vad du säger är ju att det inte skulle vara någon skillnad på 2,4D och D5 i värde heller.
Nope, det var inte vad jag sa. Eftermarknadsprylar är en sak, ursprungsversioner av modeller en annan.

Ser framför mig käbbel med försäkringsbolag, motvillighet inför goodwillärenden, spökmässiga tolkningar av felkoder etc etc... Men - som sagt, köpare är olika. I mitt fall är en trimmad bil ointressant - och helt ensam om den inställningen är jag nog inte.
erc skrev:
jhenrikj skrev:
Nope, det var inte vad jag sa. Eftermarknadsprylar är en sak, ursprungsversioner av modeller en annan.

Ser framför mig käbbel med försäkringsbolag, motvillighet inför goodwillärenden, spökmässiga tolkningar av felkoder etc etc... Men - som sagt, köpare är olika. I mitt fall är en trimmad bil ointressant - och helt ensam om den inställningen är jag nog inte.

Vad jag förstår så har det inte varit några problem med SAAB:s 9-5 bilar som också kunde köpas med SAAB:s egna trim. Eftersom det är ett trim som är lagligt OCH framtaget av biltillverkaren själva så har inte försäkringsbolaget något att säga till om. Att trimma upp 2.4 till samma effekt som D5 har är ju samma sak som att köpa en D5 direkt, samma motor, endast annan mjukvara.

Ställ dig frågan om försäkringsbolagen beklagar sig på bilar för att Volvo kan ha uppdaterat mjukvaran i dem för andra grejor, buggfixar och vem vet allt. En trimning är ju samma sak som vilken annan mjukvaru uppdatering som helst, enda skillnaden är att bilen måste omregistreras eller vad man nu gör.
Samma här.
Att det skulle förbättra andrahandsvärdet tror jag inte ett dugg på. Kanske, i bästa fall, att man får tillbaka 50% av investeringen efter några år. Chippning är lite vanskligt, för vissa köpare är det big no-no, för att andra är det en fördel eftersom de då slipper göra det själva. Jag vill påstå att trimning minskar den potentiella köpkretsen - även om det råkar vara just "Polestar" som gjort den.

Att göra det av ekonomiska skäl är långsökt men varför inte göra det för att man får en trevligare bil?
erc skrev:
jhenrikj skrev:

Så när volvo släpper ny mjukvara till något annat så tänker du vägra uppdatera bara för att det är en eftermarknadspryl? Undras hur det tar emot när någon frågar om bilen har all senaste mjukvara och du säger nej för uppdaterar man mjukvaran så blir bilen mindre värd....

Det finns INGET du kan köpa till en bil som du får tillbaka i andrahandsvärde.
riha skrev:Ställ dig frågan om försäkringsbolagen beklagar sig på bilar för att Volvo kan ha uppdaterat mjukvaran i dem för andra grejor, buggfixar och vem vet allt. En trimning är ju samma sak som vilken annan mjukvaru uppdatering som helst, enda skillnaden är att bilen måste omregistreras eller vad man nu gör.
Att uppdatera programvara för att bli kvitt trilskande blåtandssystem, omotiverade felmeddelanden eller andra typiska buggfixar är en sak. Att trimma en annan. Jag tror sannerligen inte att försäkringsbolag tycker att trimning är att likställa med uppdatering av programvara.

Men - registreringsbesiktigar du bilen med trimmet och försäkringsbolaget är införstått går det säkert fint. Jag kommer dock aldrig att höra till spekulanterna på den bilen. :)
jhenrikj skrev:Så när volvo släpper ny mjukvara till något annat så tänker du vägra uppdatera bara för att det är en eftermarknadspryl? Undras hur det tar emot när någon frågar om bilen har all senaste mjukvara och du säger nej för uppdaterar man mjukvaran så blir bilen mindre värd....

Jag FÖRUTSÄTTER att Volvo installerar tillgängliga uppdateringar i samband med servicetillfällen och KRÄVER att de så gör när bilen uppvisar fel/brister där versionerna utgör orsak eller att det finns förbättringar.

Vad det har med den omnämnds trimningen att göra begriper jag inte?

Det finns MASSOR du kan göra för att ytterligare försämra andrahandsvärdet.
erc skrev:
jhenrikj skrev:Så när volvo släpper ny mjukvara till något annat så tänker du vägra uppdatera bara för att det är en eftermarknadspryl? Undras hur det tar emot när någon frågar om bilen har all senaste mjukvara och du säger nej för uppdaterar man mjukvaran så blir bilen mindre värd....

Jag FÖRUTSÄTTER att Volvo installerar tillgängliga uppdateringar i samband med servicetillfällen och KRÄVER att de så gör när bilen uppvisar fel/brister där versionerna utgör orsak eller att det finns förbättringar.

Vad det har med den omnämnds trimningen att göra begriper jag inte?

Det finns MASSOR du kan göra för att ytterligare försämra andrahandsvärdet.
Enda skillnaden mellan Volvos uppdateraingar som du kräver, och det omnämda trimmet är ju att trimmet kostar extra och är valfritt, men det är ju fortfarande en mjukvaruuppdatering från Volvo.

Säg så här då, om du tittar på att köpa begagnat, hittar en 2,4D och D5 som är identiska, förutom motorn, till samma pris, vilken är du mest intresserad av att köpa? Glöm inte nu att D5 är en "trimmad" 2,4D och alltså enligt ditt sätt att se det en mindre värd bil....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann[…]

Motorvärmare