Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dalldall
som rubrik! behöver en bil till o är trött på 745ans förbrukning, kan man komma billigare undan med en 855, och då vilken?
av *pettson*
om du berättar om ditt körsätt så ska vi se. Det är inte så enkelt faktiskt att säga vilken som är snålast då dom tre har helt olika körstilar för att vara snåla.
av Bengan75
Jag har kört ganska hårt på 0.9 med min T5, men har då tänkt ganska mycket på vinkeln på gasfoten trots hög genomsnittsfart 140-160 under 6 mil pga vi hade lite bråttom med en sjukling till sjukhus....

Testade köra "försiktigt" men hålla hastighetsgränsen samma väg tillbaka och då var snittförbrukningen 0,74 enligt färddatorn.

Handlade om 20 mil enkel inkl.nån timmes snurrande i Östersund, mestadels 90 och 110-sträckor och snittfarten på väg upp var 102 och på väg hem 74..

Sista 2 tankarnar har jag kört 95% stadskörning och då ligger snittförbruknignen enligt datorn på 1.02 när jag nu har nästan tomt.
av RoadRunner1
Köp en Volvo S70 / V70 med 2.0 liters 10 ventils motor i basutförande så lär du säkert åka snålt och förmodligen enormt lååååångsamt.Allt enligt Wikipedias lista som går att studera längst ner på Wikipedias webbsida ... http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_850 ... Om inte så finns det ju gott om Volvo 850 GL / GLE som med sin 10 ventils motor knappast gav några hissnande hastigheter men förmodligen en bättre milförbrukning om man fortfarande gillar att åka lååååångsamt.
av dalldall
jag vill ha en bil som går så billigt som möjligt! om den sen är lååååååångsam skiter jag i, den är ändå kvickare än min 745 som är så tröööööööött! kör kanske 1000-1500 mil om året så en diesel är knappast lönt!
av Cedrix
Om man ska tro Bengan75 så måste T5:an vara den klart snålaste 850:n
Har själv en GLT som ligger på runt 0,8 långkörning och litern vid blandad samt ca 1,3 vi stadskörninig.
Men det beror ju helt på hur man kör också.
Har legat på 1,5 l/milen på långkörning också om man råkat gasa på lite mycket och länge
Senast redigerad av 1 Cedrix, redigerad totalt 0 gånger.
av Cedrix
sylta skrev:
thoerNe skrev:Dieseln går billigt.. Har en själv och åker runt 100-110 mil på en tank.. :)
Hur stor tank har du då ? ;-//
Brukar kunna köra 125 mil på en tank med min V70 D5 också, på ca 70 liter.
Snålkör man kommer man ännu längre.
av greenbay
Du skall i alla fall säkert inte ha en 2.5 10-ventilare, hopplös att få ner förbrukningen på.
en 170 hästare med att fungerande variabelt insug, dvs en 92 till 94 manuell är nog säkraste tipset.
En 2.5T går ofta rel snålt, men då vill man veta vilka som kört bilen innan man köper.
/greenbay
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]