Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fellow
Hejsan
jag har en volvo s40N T5 som jag köpt vid ca 8250 mil och har nu rullat ca 9050 mil. Jag köpte den hos en begagnad bilförsäljare som lämnade 1 års garanti eller 1000 mil genom svensk bilgaranti. Nu är det så att min drivaxel vänster fram är slut och den högra är på väg att rasa. Detta har jag känt men inte mer tänkt på förrns jag lämnade in den på verkstad och jag berättade att jag känt vibrationer och hört klonkande ljud vid stora rattutslag.

Kostnad för detta, 9300 kr. Svensk bilgaranti tar på sig den vänstra vilket gör att jag får betala ca 5400 kr för den högra av den anledningen att den inte är sönder ÄN. Om den är på väg att gå sönder så är väl den inte hel tycker jag. Damask som antagligen läckt och därmed kommit in grus osv i axlar och knutar så hela drivaxlarna måste bytas ut. Volvo verkstaden anser att detta är en självklarhet att dem ska stå för men de hade fått svaret att dem inte lagar saker som pga missljud men tar den vänstra på good will. Det handlar väl fan inte om missljud när det är drivaxeln? Visserligen så märker man genom missljud men problemet är fan inte ljudet.

Ringde till volvia för att höra vad dem säger. Dem gav av någon orsak lite samma svar att dem inte byter ut något som är trasigt ÄN men verkstaden säger att det finns ingen anledning att inte byta. Killen på volvia hävdar på 6 månaders regeln. Att firman jag köpte bilen ifrån ska betala detta. Kan det stämma? Hur pass fungerar denna regeln och hur mycket måste jag som köpare hävda att det är ett ursprungligt fel? En drivaxel går inte sönder på 1000 mil om man inte trimmat och kört med stora rattutslag med höga varv och snabba uppsläpp av koppling. Vilket dem inte bör kunna hävda i detta fallet då bevis itne finns om detta.

Så hur ska jag bära mig åt? Finns det någon bra att kontakta vid dessa frågor? Konsumentvägledarna i det här landet är ju ett skämt. Man får aldrig svar.

Tacksam för svar då jag fan inte vill behöva betala 5400 kr för någonting som går sönder när jag har garanti.
Finns det tid kvar på garantin är det bara att fortsätta åkt och hoppas att den går sönder innan garantitiden tar slut. Enligt beskedet du har fått är den inte sönder och de kan därför inte påstå att du ska byta den själv nu i förebyggande syfte.
Garantitiden är ju som sagt runt 150-200 mil kvar. Så hoppas kan man göra. Men som volviakillen sa så går 6 månaders regeln i kraft när garantitiden går ut pga körda 1000 mil, så länge 6 månader inte har passerat. Så jag kan ju hävda på ursprungligt fel vilket det med 99% är vilket då leder till att bilfirman ska stå för kostnaderna. Om jag nu förstått de rätt:P
man byter inget som inte är trasigt punkt slut.

men sen tycker jag att en sak som ger vibrationer eller misljud är trasig (gör den inte sama sak som en ny ditalj, så är den trasig/utsliten)

alltså byter man inget, bar för att man tror att man får problem om ett år, men om du redan idag har problem så är det "bara " att byta.

sen kan jag inte utala mig om det du känner är ett fel, eller om det är normalt. (då måste jag själv underöka bilen)
Högg i ratten åt vänster förut, därför jag klagade. Inga direkta vibrationer kände jag men klonkade ibland vid fulla rattutslag. Hämtade bilen igår o tog den för en vända, högg åt höger nu istället, den sida som dem inte lagade utan lät vara eftersom den inte är "sönder".

När är någonting sönder? När något ligger i flisor eller när något inte längre är som det ska.
SVÅRT ATT FÖRKLARA I EN "ALLMÄN" TEXT (oj, var int meningen att skricka)

volvo verkstan ska kunna bedömma om något är normalt för bilmodell & miltal

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det