- tis 12 maj 2009, 10:50
Det blev ingen ny växellåda till min V70, det blev en XC90 T6 istället, en -03 som gått 7000 mil (tog V70 som kontantinsats), fint skick, all utrustning och 7-sits (har tre ungar). Verkar välservad och går mjukt o fint. Läste en hel del om modellen och förstår att den inte är den mest populära modellen just nu, dessutom verkar det som om den, precis som många andra Volvo-modeller på 2000-talet, haft mycket problem med framvagn, växellåda och el, hindrade dock inte mig från att slå till. Någon som har några erfarenheter?
En reflektion över allt skit som skrivits om den 4-stegade lådan som sitter i T6an är att jag tvärtom tycker den funkar som en automatlåda skall göra. Bestämda lägen, växlar inte upp så fort man nuddar gasen, har inte svårigheter att bestämma växel i kurvor, reagerar direkt på gas, erfarenhet både från min tidigare V70 med 5-stegad och fr nya V70 med den 6-stegade lådan är att dom växlar mer nervöst och planlöst.
En reflektion över allt skit som skrivits om den 4-stegade lådan som sitter i T6an är att jag tvärtom tycker den funkar som en automatlåda skall göra. Bestämda lägen, växlar inte upp så fort man nuddar gasen, har inte svårigheter att bestämma växel i kurvor, reagerar direkt på gas, erfarenhet både från min tidigare V70 med 5-stegad och fr nya V70 med den 6-stegade lådan är att dom växlar mer nervöst och planlöst.