Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja.

Ska till och byta kylen på min 850 automat -94.
Har köpt alla delar, ny kyl (förstås! :lol: ), nya slangar till till lådan s.a.s, diverse småsaker, samt vxllådsolja och glykol.
Har sökt lite på byte av kyl härinne, men skulle vara tacksam om det är någon som kan tala om ifall det är något speciellt man ska tänka på?
Tänker bland annat på det här med de två slangarna som har med lådan att göra.
Är de bara att skruva av de gamla, och på med de nya rakt av?
Hur mycket vxllådsolja kommer jag behöva fylla på efteråt?
Finns det nån annan typisk "volvogrej" att ta hänsyn till när man plockar ner kylen?

....................

Sen till sak nummer två.
När jag stått stilla med bilen ett tag, typ över natten, eller stilla någon timme, och kör iväg hör jag ett slags skrapljud som tycks komma underifrån.
Det hörs bara när jag stått med bilen ett tag, och bara just när jag åker iväg från stillastående.
Sedan hör jag inget när jag kör, även om jag stått stilla vid rödljus osv.
Utan det kommer bara när bilen varit stilla minst någon timme eller två.
Vad kan de vara?
Någon som känner igen sig?

Läste en tråd härinne som handlade om någon form av självtest av ABS:en, TRCKS, osv.
Nu är det en "simpel" GL det handlar om som iofs har ABS, men inget annat "lull lull".
Saken är de att det verkar heller inte som ABS:en fungerar öht.
Har haft bilen sen nov-08 och har aldrig känt pulserandet vid hårda inbromsningar. ABS:lampan lyser inte.
Och själva det här skrapljudet har kommet de senaste två-tre månaderna kanske.

Så, som sagt, vad kan de vara tro?

Skulle bli mycket tacksam för lite svar och funderingar på bägge mina inlägg. :)

Fridens...
Jag har tyvärr inget vettigt svar på någon av frågorna faktiskt :( Men när jag köpte min 850 så lyste inet heller lampan, sen började den lysa, bankade jag på instrumentpanelen så slutade den lysa osv,osv så jag kom underfund med att det kanske bara va glapp vid lampan, alltså att den borde lysa hela tiden, så jag nita fullt, och mycket riktigt blev 4 långa svarta sträck :o haha, visserligen var det bara att sätta säkringen på rätt ställe som någon idiot bytt plats på, sen funkade det :) bytte lampan också. :lol: Men för att testa om din abs fungerar så är det bara bromsa fullt och kolla om hjulen låser sig, fungerar absen så ska du känner och höra att den fungerar, hjulen låser sig inte. :)
nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]