Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej hallå :)

Har en 945a från 92.

Har en liten funderare. Skruvarna som tittar upp under huven med muttrar på. På varje fjädertorn. Dom sitter ner i fjäderbenslagringarna?

Är det M10 skruvar?

Går det att förlänge dom här skruvarna ifall att man skulle skaffa nya lager? Hur sitter skruver fast i själva platten med lagret?

Vet inte om man fattar nånting av den här kontiga beskrivningen, men i såfall få jag knäppa några bilder och visa er..
hittade dock den här på biltemas sida.

Bild

Behöver längre skruvar där då jag behöver få in några brickor mellan kaross och eftermonterat fjäderbensstag. Som det är nu sitter staget pressat mot karossen och det lixom medger att dämparna rör sig någon millimeter i höjdled när man rattar fullt ut..
Då klonkar det till rätt fult under huven.

/Ticken
Gängan mins jag inte vad den är men mät det utvändiga måttet över skruvarna är de 10mm så är det M10 :wink: De skruvarna går inte att förlänga de sitter svetsade i "plattan", det är bara 2 svetspunkter har jag för mig och dessa kan du slipa bort och sedan knacka ur skruven och ersätta dessa med en längre skruv som du sedan låser med en svetspunkt som tidigare :-)-)
är du säker på att fjädern inte är av ?
jag har strulat och hållt på med mina fjäderben på både en 740 och en 940.
delen på bilden skall vara skruvad stumt i karossen,
inuti sitter lagret:
Bild
sedan vilar fjädern på lagret.
rör det sig i sidled så är antingen lagret kass eller fjädern av,
det är inte så svårt att få ut hela fjäderbenet, jag skulle nog ta ut det och kolla upp lagret och fjädern.

/emwtur
Tack emwtur för ditt inlägg :)

Jag har monterat gula koni och lesjöfors fjädrar på bilen och det var efter det som klonk-ljudet uppstod.

Har kollat väldigt noga att fjädern inte är av.

Bilden du visar känner jag dock inte igen, på min 940 såg det ut som på min bild.

Kan försöka ta en bild någon dag. Men problemet är lixom lite svårtförklarat.

På fjädertornen så är plåten lite upphöjd, som en våg. Sen har jag fjäderbenstaget över det. Och muttrar på.

Problemet är att staget ligget inte dikt mot plåten utan med ett mellanrum ner till plåten. tanken var att lägga brickor (eller en mutter) där imellan. Men jag är rätt säker på att längden på skruven inte räcker till då. Att det helt enkelt blir för mkt på själva skruven och att den behöver bli längre lixom..

/Ticken
Ingen fara, kul med två ögon till på problemet bara.

Jag är faktiskt lite inne på att ta av fjäderbenstaget ett tag och se om klonk-ljudet upphör.. Gör det det så är det ju garanterat där problemet ligger. Att mellanrummet finns mellan stag och kaross..

/Ticken
Jag tror det är fjäderbenslagret som klonkar, min 740 klonkade när man svängde och då bytte jag fjäderbenslagret och spindelleden som håller stötdämparen i botten, sen var ljudet borta :D Jag tror inte att fjädern är för liten eller hur du nu tänkte :)

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]