Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av carls
Hejsan, har bytt topplockspackningen på min bil och är ju i skedet att montera kamremmen.

På det övre kamdrevet har jag en markering, så det är inte där jag har problem, utan det är det undre, vevaxeldrevet eller vad det är, hur ska det stå? Har inte tagit av remskivan som sitter utanför drevet, men på remskivan finns ett jack och 3 prickar typ, hur ska det stå egentligen?

Vore fint med snabba svar då jag gärna vill få ihop det idag :)

Mvh
Carl
av runte
Du bör nog ta bort remskivan för att hitta märkningen på vevaxelns drev som ska överensstämma med kamremmens märkning samt kamaxelns märkning
av carls
Har tagit bort remskivan och tittar på drevet nu, vad är det som gäller? På utsidan av drevet finns en "pigg" som själva remhjulet hakar fast i, på insidan av drevet finns ytterliggare en pigg som gör att drevet fastnar i själva staget liksom, är inte så jättebra på att förklara :(

Vilken av dessa ska stå i linje med kamaxeldrevet?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Remskivan har en märkning som ska stämma överens med märkningen på kåpan, svårare än så är det inte.
Förutsätter att det är en B230 vi pratar om. :roll:
av Vovlo_Henrik
Har du ny rem?? Du kan ju nolla så gott du kan och gå efter märkningen på remmen :wink: Märkningen du går efter på vevaxeln är brickan bakom remskivan som har ett litet spår :-)-)
av carls
Ska nog ta och införskaffa mig en kamremskåpa istället och göra det ordentligt tror jag, fick dit remmen och bilen startade men gick skräp, så jag antar att den hamnat lite fel ändå, ska kolla tändkablarna först..

Har du ett faktiskt problem eller bara tänk[…]

Rent bedrägeri skulle jag kalla det Generell[…]

Volvo 945 gasar av sig själv

Du har Bendix bränsle/tändsystem på[…]

Bromsar på S60

Är väl inga konstiga miltal på det[…]