Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av marcus86
Wiberg skrev:okej, va trist.. går det inte att fylla på å hoppas att den har blivit tom efter 8 år?
käldmedlet kan INTE ta slut! det läcker ut någonstans, du får vakum suga systemet då ser du om systemet är otät, sen är det bara trycka in spårmedel som är grönt/gult sen trycksätta systemet då ser du vart spårmedlet läcker ut, lättare att se spårmedlet med en uv lampa. men du kanske inte har tillgång till sånt? hihi jag har ju allt på jobbet så för mig så är allt det här lätt :D
Användarvisningsbild
av marcus86
gooose skrev:
Wiberg skrev:okej, va trist.. går det inte att fylla på å hoppas att den har blivit tom efter 8 år?
Ac på bilen kan nästan jämföras med ett kylskåp = gasen "försvinner inte med ålder på så kort tid Är gasen borta så har du ett läckage

Och ingen auktoriserad ac reparatör Får "bara"fylla din ac Alla fyllningar måste föregås av en reparation av läckan

Detta baserat på myndighets krav all utgående Kylmedia från företaget protokollförs

Om du sedan har en "polare" som har lite över är en helt annan sak

Läckage sök ,Reparera , Fyll , Få en skön sommar
när jag tappar ur gasen ur bilarna när man måste koppla bort ac systemet så har vi en sepparat gas flaska som vi samlar upp gasen i och använder själva :lol: sen fyller vi på ny gas i bilen och för protokoll och skickar in till SWEDAC.

//Goose
av Wiberg
marcus86 skrev:
käldmedlet kan INTE ta slut! det läcker ut någonstans, du får vakum suga systemet då ser du om systemet är otät, sen är det bara trycka in spårmedel som är grönt/gult sen trycksätta systemet då ser du vart spårmedlet läcker ut, lättare att se spårmedlet med en uv lampa. men du kanske inte har tillgång till sånt? hihi jag har ju allt på jobbet så för mig så är allt det här lätt :D
får väl bli en ac reparation nästa månad då:( jobbar du på acservice eller nått sånt? låter som om du gjort detta förr:D
vet du vad en läckagereparation kan kosta?
av Lunna
Jag hade min S60 -02 precis inlämnad för att AC inte fungerade. I mitt fall berodde det på en ventil som brukar kärva igen när man inte använder bilen under längre tid. I mitt fall då jag har den avställd under vintern. Så dom bytte den och torkfilter och i med ny gas.
av Wiberg
Lunna skrev:Jag hade min S60 -02 precis inlämnad för att AC inte fungerade. I mitt fall berodde det på en ventil som brukar kärva igen när man inte använder bilen under längre tid. I mitt fall då jag har den avställd under vintern. Så dom bytte den och torkfilter och i med ny gas.
och vad låg priset på? (kanske fult å fråga?)
Användarvisningsbild
av marcus86
Wiberg skrev:
marcus86 skrev:
får väl bli en ac reparation nästa månad då:( jobbar du på acservice eller nått sånt? låter som om du gjort detta förr:D
vet du vad en läckagereparation kan kosta?
hihi om jag har gjort det förr? :lol: joo, man gör väll det på minst 4bilar i veckan :D jag jobbar ju på Volvo och lagar krockade bilar :D
Användarvisningsbild
av marcus86
Wiberg skrev:du jobbar inte i solna?:P kanske kan få lite rabbat?:D btw, jag e också 86a ;)
jag jobbar i Västerås, på Volvo lastvagnar ( Wist last & Buss ) innan jag började jobba med krockade lastbilar och bussar så jobbade jag 1år på Bilskade center i Enköping sen jobbat 2år på skade sidan på volvo person bilar i enköping, kom 8:a i Yrkes sm innom kategorin "personbils plåt" ( man ska laga en lätt front smälld bil, sen laga en sido krockad bil, det går runt en massa domare och tittar hur man utför jobbet och tittar på hur bra slut resultatet blir efter riktning i bänk och riktning för hand, sen spackling och slipning :D hihi vet inte varför jag sitter och berättar det här men :lol: hihi
av Wiberg
marcus86 skrev: jag jobbar i Västerås, på Volvo lastvagnar ( Wist last & Buss ) innan jag började jobba med krockade lastbilar och bussar så jobbade jag 1år på Bilskade center i Enköping sen jobbat 2år på skade sidan på volvo person bilar i enköping, kom 8:a i Yrkes sm innom kategorin "personbils plåt" ( man ska laga en lätt front smälld bil, sen laga en sido krockad bil, det går runt en massa domare och tittar hur man utför jobbet och tittar på hur bra slut resultatet blir efter riktning i bänk och riktning för hand, sen spackling och slipning :D hihi vet inte varför jag sitter och berättar det här men :lol: hihi
okeej:P
men då vet jag vart jag ska åka å laga bilen om man krachar, peppar peppar..
låter som att du trivs på ditt jobb:)
Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Toppen, stort tack för svaren!