Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _Rick_
Det finns en funktion i CCM (klimatpanelen) där fläkten kör efter man stannat bilen för att blåsa torr evaporatorn (förångaren till ACn). Det är för att minimera uppkomsten av mögel/bös i evap elementet.

Det kan Eder volvoverkstad hjälpa er med. Eftergång tror jag det heter. Och det är en CCM programmering. Ej mjukvara.
Användarvisningsbild
av greeeken
Kan ju vara så att det ligger nått ruttet nånstans därav lukten??
av nevyn
Jag har den där funktionen att fläkten går fast bilen är avstängd, och jag har aldrig haft problem med dålig lukt, det har jag haft på de andra bilarna med ac som jag ägt. Jag vet inte om det beror på den funktionen, men det verkar ju så.
Användarvisningsbild
av elmuppo
Det som troligen luktar är beläggning/mögel/gegga på evaporatorn (kylelementet), som blivit pga kondens och avsaknad av funktionen "eftergång" (som rick pratar om). Volvo har en spray som man sprayar på evaporatorn för att få bort ev beläggning. Detta görs genom att plocka bort locket för evaporatorn och
spraya rätt på. Ej genom några ventilationshål. Sen bör man ju ha funktionen för eftergång tilllagt.

//Branx
av Acke
Nu på onsdag ska jag lämna in bilen på en recond firma. Där ska man tydligen "röka" ut lukten med nån sorts apparat som ställs inne i bilen och under ett dygn kör man på kupecirkulation, sen är tydligen alla bakterier borta i fläktsystemet. 550 kr skulle dom ha för att göra detta, tycker jag var billigt , om det nu tar bort lukten.
Användarvisningsbild
av Whisky
Roligt att du hittade ett företag med en lösning, hoppas det fungerar!
-Om inte, är det bara till att reklamera jobbet!
av matzen10
Acke skrev:Nu på onsdag ska jag lämna in bilen på en recond firma. Där ska man tydligen "röka" ut lukten med nån sorts apparat som ställs inne i bilen och under ett dygn kör man på kupecirkulation, sen är tydligen alla bakterier borta i fläktsystemet. 550 kr skulle dom ha för att göra detta, tycker jag var billigt , om det nu tar bort lukten.
Skulle tippa på att det är Ozonbehandling. Mycket effektivt som tar bort rök, djur och annan lukt.
Används av saneringsfirmor vid t.ex. bränder i bostäder. Jag fick Ozonbeh. på min BMW när jag gjorde all annan rekond (på köpet alltså). Inte för att jag märkte någon skillnad, å andra sidan hade jag ingen dålig lukt längre (hade bytt filter långt innan). men det funkar alldeles säkert om det är Ozonbeh. Funkar det i brandhärjade bostäder/lokaler så måste det ju funka på bil, resonerar jag!
Återkom gärna med en resumè om resultatet samt om möjligt vilken metod de använde! Tror att det är flera som kan ha användning av detta, förr eller senare.

M V H
---> Matz
av nevyn
Annars kan man pröva ättika... Vet inte om det funkar på bakterier dock. :D men 550kr var inte så farligt.
av Henke079
Kanske en katt som lyckats pissa mitt i prick =) hehe...

:party: :party: Hahaha

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]