Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V0LV0
Bredare däck har vissa fördelar men för mej som håller laglig hastighet och inte bryr mej så mycket om däckens utseende så tycker jag det negativa överväger. De bullrar mer, är mer känsliga för vattenplaning, är dyrare, ökar bränsleförbrukningen.

Jag funderar därför på att byta däckbredd på min S-80 från 205 till 195. Någon som provat detta och är det tillåtet?
Användarvisningsbild
av CarMan
tror inte du märker nån som helst skilnad på någon av dina punkter på det lilla hoppet ! Derimot är det väll olagligt att göra på på en S80.

sen så är inte alla däck lika breda bara för att dom är 205 (konstigt men sant) så det kan ju teoretiskt bli så att du tilemed monterar ett däck med bredare anläggningsyta, trots att det "ska" vara smalare.

pratar vi så här liten skilnad så är mönster & gummiblandning mycke viktigare i alla dina punkter än bredden
av V0LV0
Ja du har nog rätt att den lilla förändringen inte har någon större betydelse. Tillåtet eller inte, blev inte så mycket klokare av nedanstående info som finns på Transportstyrelsens hemsida.
Vore intressant att kolla med Volvo!

Typ av däck
Däcken ska vara av samma typ (diagonaldäck, radialdäck, sommardäck eller vinterdäck).

Registrerade dimensioner
Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns på Del 1 av registreringsbeviset.

Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

är typgodkända,
uppfyller kraven på belastningsförmåga,
uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
är av samma typ.
Dessutom skall däck och fälg

ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

av V0LV0
Har nu kört 1 vecka 100 mil med 195 istället för 205 och konstaterar att min S80 drar något mindre bensin men upplever ingen skillnad vad gäller ljud och komfort.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag gjorde motsatsen till vad du gjorde :wink:
Bytte från 195 till 205. Nu var det inte för att jag ville ha bredare utan för att jag blev tvungen om jag skulle byta från 15" till 17" och jag har också märkt att det drar mer bränsle. Inte mycket mer men det märks tydligt.
Tycker ändå att man får bättre väghållning. Man behöver heller inte köra särskilt fort för att märka detta :wink:
av V0LV0
Snittförbrukningen har minskat från 0,8 till 0,775 och jag kör ca 2000 mil per år och det innebär en minskad bränslekostnad på ca 50:-/mån dvs 600:-/år.
av perhall
Jag tror inte att 195 istf 205 gör mer än max 0,3% om det är samma däcktyp och lika slitet.
ett 195/65 är 5% smalare men har också 5% mindre lufthöjd = sämre fjädringskomfort

Det finns rätt många tester av däckstorlek och förbrukning, mycket mer avgörande är däcktyp. Ett regummerat däck kan dra 6% mer än ett lättrullande nytt (test i vibilägare).

Om man däremot har en effekt- och vridsvag bil (dvs ofta en bensinare) och sätter på extremt breda däck gör det stor´skillnad på förbrukningen.

En bmw 520i-07 som byter från 205-60-16 till 285-35-18 kan nog räkna med 5-7% högre förbrukning...
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag upplever definitivt mer än 0,3%
Min förbrukning blev ca 7% högre när jag bytte från 195 till 205 i bredd på min S40 2,0T.
av perhall
Tomas88 skrev:Jag upplever definitivt mer än 0,3%
Min förbrukning blev ca 7% högre när jag bytte från 195 till 205 i bredd på min S40 2,0T.
Ojdå. ANnan däcktyp? Ett "ENergy"-däck drar ca 3 % mindre än ett normalt högfartsdäck. På S40 har ju både EcoContact och Michelin Energy suttit originalmonterade. Annat lufttryck etc.? Det finns flera tester och för att det ska skilja mer än 1-2 centiliter måste man gå upp ordentligt i bredd.
av perhall
Kollade med mina tyska kolleger som sysslar med tester och beräkningar... 0,5-1 dl per 100 km extra per 10 mm däckbredd, menar de. Ett 225 skulle alltså dra 1,5-3 cl mer per mil än ett 195.
Så de 0,3% jag angav var klart i underkant=)
PH
Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]