Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengan75
Hej, gick igenom bilen idag då jag har haft lite oljeläckage som jag inte vetat var det kommit ifrån.

Hittade 2 slangar som läckte, så dom fixades. Men sen upptäckte jag även att det droppar olja från den mittersta kylaren, precis bredvid där numren är instansade undertill tiill vänster sett framifrån är det ett pyttelitet hål där det droppar ut olja. Det droppar en stund, sen slutar det sen droppar det mera igen.. Verkar mest vara då man kört, sen slutar det igen..

Är detta nåt känt problem? Hålet ser nästan ut som det är "original", men är detta verkligen en oljekylare? Slangen in i denna kylare ser definitivt inte ut som en oljeslang utan snarare av vattenslangstyp.. Är detta ICn eller nån oljekylare, varför är det olja i den om det inte är en oljekylare? Jag tog och gjorde rent med sprit och kletade på lite tätningsmedel så det blev tillfälligt tätt men vet inte hur jag ska fortgå.. I övrigt är motorn helt läckagefri nu :)

Om jag ser rätt är det 3 kylare på bilen, den främre bör vara till AC och nästa olja eller IC och den sista innersta för kylarvattnet väl?

Edit, glömde nämna det är en 94as T5 italiano-modell 2.0.
Ac främst, Ic i mitten och vatten / oljeky,laren närmast motorn. I sidorna på vattenylaren så har ju kylarna för motor och automatlådeolja om man har en bil med turbo och eller utomat.

Och i den mittersta kylaren, alltså ic'n så finns det ett litet hål som är till för att dränera ut oljedimman som bildas i tryckrören. Och det hålet bör vara öppet, annars får man ta loss hela rasket till slut för att tömma ur oljan och göra rent eller helt enkelt byta ic
av *pettson*
Första är AC..
Andra är intercoolern för kylning av motorluften
Tredje är vattenkylaren med oljekylaren inuti.

Om det droppar olja ur ett hål i botten så har man gjort ett blåshål i intercoolern helt enkelt. Ta bort tätningsmedlet och vänj dej vid droppandet, använd gärna en babyblöja och lägg i plastskyddet under intercoolern (plastskyddet borde suttit ivägen för att se nu). Oljan som droppar ur är olja som följt med ur din vevhusventilation bland annat. Olja som försämrar din intercoolers förmåga att kyla. Att borra hålet är alltså en rekommendation ifrån volvo. Egentligen ska det sitta en nippel där med som ytterligare stämmer av hålet lite grand så att det inte pyser ut så mycket luft vid lägre ladd.
Se på fan, va skönt att man får lära sig nåt! :)

Blev lite lur på att det kunde vara en oljekylare eftersom det tydligen är kombinerad sån i vanliga kylaren men då är alltså allt som det ska då :)

Tack så mycket för matnyttig info, får stjäla några blöjor av exet då :)

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]