Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan jag har en volvo 855 -1996 GLE..

när jag ska växla ner före tex en korsning så lägger ja i 2:an men sen när jag släpper upp kopplingen så vibrerar de, ungefär som strax innan man får motorstopp..

kan de vara så att kopplingen behöver bytas snart?
eller vad kan de vara för fel?

tacksam för alla idèr :)
av *pettson*
Dinus740 skrev:Hejsan jag har en volvo 855 -1996 GLE..

när jag ska växla ner före tex en korsning så lägger ja i 2:an men sen när jag släpper upp kopplingen så vibrerar de, ungefär som strax innan man får motorstopp..

kan de vara så att kopplingen behöver bytas snart?
eller vad kan de vara för fel?

tacksam för alla idèr :)
Det tyder ju förvisso på att kopplingen hoppar eller /studsar. Det KAN vara så att du har dubbelmassesvänghjul och det helt enkelt separerat. Det är ingen höjdarsituation. Hursomhelst föreslår jag ju att du ser till att få ned lådan för att kunna ta reda på vad problemet är exakt.
av *pettson*
Dinus740 skrev:okej de är inget jag klarar av själv, detta med koppling verkar så svårt..
kan de vara skadligt att köra med?
Farligt och farligt. Det är ju inte bra, varesej för motorn eller växellådan i längden. Inte heller för dej som förare om man tänker så..
har ännu inte fått lämna in bilen för kopplingsbyte efter som de är så dyrt.. har inte råd helt enkelt :(
de har inte blivigt något värre på dom 5 månaderna jag haft bilen som tur är...

Men de kan inte bero på luft i systemet då? så att de inte blir rätt tryck och på så vis vibrerar de.. jag vet inte men..
Hur är skicket på din övre motorkudde, den från toppen till torpedväggen?
Har vart ute för att en kass sådan kan få hela drivpaketet att komma i svängning.
/greenbay
har också tänkt på de.. ska titta mer noga på de.. kopplingen vibrerar precis när den får kontakt (dragläget) när bilen är i fart.. mest på 1an och 2an.. men resten brukar gå bra.. hur ser jag om de är dåligt? motorfästet alltså?
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]