Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
egentligen ot, men jag kan bara se en enda fördel med volvo orginal när det gäller GPS och RSE, de sitter fast ordentligt vid en krock.

Är faktiskt många små barn som dött vid olyckor på grund av kringflygande mobiltelefoner, gps:er och liknande..

MEN likt förbannat valde jag varken GPS eller DVD när jag beställde bilen... :roll: :D
Användarvisningsbild
av len
Var har du fått uppgiften att barn dött av kringflygande gps:er??
Tvivlar väldigt mycket på det. Skröna. Det är bara att räkna massa och kraft. Är barnet fastspänt åker gps:en framåt! Värre med andra prylar som dricksflaskor och resväskor!!
Därför har Volvo en gps för eftermontage. Men jag gjorde som riha. Funkar bättre.
Användarvisningsbild
av len
Nämn en olycka där det skett??
Att folk skadas av lösflygande föremål är inget nytt eller vanligare att folk skadas av att ej vara fastspända, men att kasta ur sig allmänna "osanningar" som exvis att barn skadas av kringflygande telefoner, är rent sk-tsnack och hjälper inte diskussionen framåt dvs det som efterfrågas i tråden. Den personens inlägg är framöver endast snack, ingen kunskap. Jag har allt från -50 traktor, -68 Ford samt några till udda bilar med fantastiska forum för respektive modell. Men varje forum har sina proffsGooglare och snackare som Googlar fram påståenden. Dessa förstör enormt mycket!
Trevlig helg på er alla :wink:
Senast redigerad av 1 len, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har du inte hört allt snack det har varit om skärmarna?! :shock: Det drogs upp redan för ett par år sedan när det började bli så populärt!
Användarvisningsbild
av len
Det stod telefoner och gps!! Skärmar är avsevärt större och är normalt bakom föraren!
Till xc90 -03 och -04 kunde du inte köpa den fabriksmonterade dvs:n som skulle sitta i taket. Anledningen var att den inte klarade Volvos krocktester ( som kanske är ganska avancerade). Men att från det påstå att barn dör av telefoner, är en ännu mer avancerad övergång. Detta menar jag är sk-tsnack. Sedan vet jag heller inga rapporter att någon skadats / dött av en dvs-skärm. Men har du korrekt monterade grejer, så är nog lösa saker som flaskor etc. värre eller alla prylar bak om du inte har skyddsnät. Jag hänger upp mig på ogrundade påståenden! Detta är proffsgooglarna som söker och skriver, men erfarenheten är blygsam. Telefon och gps har du normalt framför dig, en skärm bakom dig i nackstödet. Så speciellt farliga kan dom inte vara. Om sedan bilen snurrar som en torktumlare, har du andra saker att bekymra dig om. :o
Användarvisningsbild
av Variosboy
Efterssom det var jag som skrev telefoner och GPS:er får jag väl en chans att svara på utan alla dina spydiga komentarer len, eller?

Det är inget jag hittat på, det var inte längesen aftonbladet hade en artikel om det som hänvisade till ett antal faktiska fall..

Tänker inte gå in på olyckor, och hur de går till, men enligt ditt sätt att se det så existerar enbart frontalkrockar.. och saker flyger således bara framåt i din värld..
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
len skrev:Det stod telefoner och gps!! Skärmar är avsevärt större och är normalt bakom föraren!
Till xc90 -03 och -04 kunde du inte köpa den fabriksmonterade dvs:n som skulle sitta i taket. Anledningen var att den inte klarade Volvos krocktester ( som kanske är ganska avancerade). Men att från det påstå att barn dör av telefoner, är en ännu mer avancerad övergång. Detta menar jag är sk-tsnack. Sedan vet jag heller inga rapporter att någon skadats / dött av en dvs-skärm. Men har du korrekt monterade grejer, så är nog lösa saker som flaskor etc. värre eller alla prylar bak om du inte har skyddsnät. Jag hänger upp mig på ogrundade påståenden! Detta är proffsgooglarna som söker och skriver, men erfarenheten är blygsam. Telefon och gps har du normalt framför dig, en skärm bakom dig i nackstödet. Så speciellt farliga kan dom inte vara. Om sedan bilen snurrar som en torktumlare, har du andra saker att bekymra dig om. :o
En t.ex bärbar dvd, som man kan sätta bakom nackstödet. Krockar man i 100km/h väger den ca 320kg! Krockar man i 50km/h väger den ca 80kg. 80kg rätt i huvet = inte bra!

En gps väger ca 20kg om man krockar i 100km/h....
Användarvisningsbild
av len
Inte tusan förändras vikten i en krock på din gps. Den väger fortfarande 200 gram. Dock blandar du ihop det med ex.vis den g-kraft som påverkar en massa, accelerationskraften.
Artiklar i Aftonbladet!! Men ta fram något i verkligheten, inte journalisters skrivande.
En gps väger knappt 200 g. Så då menar du att det är 100 G i en krock? En 80 kg förare blir då 8000 kg så om du nu har en skärm som väger 3,2 kg ( 100 x 3,2 = 320 kg, dvs en tung rackare, så är det fortfarande 4 % av den kraft som påverkar bältet. Men om du nu vet att det är 100 g i krocken, bör du fundera på vattenflaskan mellan stolarna. Men 100 g bakifrån så spelar gps:en i vindrutan inte så stor roll. Stolen klarar inte 8 ton?? Smile, kom med fakta, inte teorier.
Användarvisningsbild
av len
Bilbarnstolar har jag för mig ska klara tester med ca 25 G. Var dina 100 g rapporteras, får du nog verifiera

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]