Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trafe
#286585
Jag är nybliven ägare till en S40, min första volvo, och enl. säljaren skall det vara en -03, men när jag kollade VIN koden så säger den att det är en -04... Hur kommer det sig. Sedan har bilen stått stilla i ca 1 år och oljan är bytt juni 07. dvs nästan 2 år sedan men bara medkörd ca 1000mil, finns det någon orsak att byta?
Användarvisningsbild
av Tomas88
#286588
Ja jag hade bytt olja och filter.
Man bör byta en gång om året oavsett körsträcka.

Sen skiljer det ju på årsmodell och modellår. Vet inte exakt hur det funkar men tror det är ungefär så här. När ett nytt modellår kommer avgör tillverakren, medans årsmodellen är då bilen tillverkades. Kan ha fel så rätta mig gärna.
av Kojje
#286969
Byt oljan efter så lite körning under så lång tid finns risk för kondensbildning i oljan och det är inget bra för motorn.
Som tidigare har skrivit kan bilen exempelvis vara tillverkad aug-03 och registrerad samma år tex.okt-03 men årsmodellskiftet från 03-04 skedde i Juli -03 därav är modellåret på bilen 2004 men den är tillverkad och registrerad 2003.
Användarvisningsbild
av Fisch
#287290
Kojje skrev:Byt oljan efter så lite körning under så lång tid finns risk för kondensbildning i oljan och det är inget bra för motorn.
Som tidigare har skrivit kan bilen exempelvis vara tillverkad aug-03 och registrerad samma år tex.okt-03 men årsmodellskiftet från 03-04 skedde i Juli -03 därav är modellåret på bilen 2004 men den är tillverkad och registrerad 2003.
Får man fråga vad du menar med kondensbildning i oljan?

Kondens är en form av fukttransport, vars drivkraft är tryckskillnader på grund av temperaturskillnad i luften. För att kondens ska kunna äga rum så krävs dels en tryckskillnad och därmed även en luftström. Dessa två tillsammans bidrar till att luft rör sig mot en kallare yta, där ånghalten (vattenånga) i luftströmmen understiger mättnadsånghalten för yttemperaturen. Den relativa fuktighalten blir i så fall över 1.0 och allt överstigande fälls ut i form av kondens, dvs vatten i form av vätska.
av Kojje
#287652
Fisch skrev:
Kojje skrev:Byt oljan efter så lite körning under så lång tid finns risk för kondensbildning i oljan och det är inget bra för motorn.
Som tidigare har skrivit kan bilen exempelvis vara tillverkad aug-03 och registrerad samma år tex.okt-03 men årsmodellskiftet från 03-04 skedde i Juli -03 därav är modellåret på bilen 2004 men den är tillverkad och registrerad 2003.
Får man fråga vad du menar med kondensbildning i oljan?

Kondens är en form av fukttransport, vars drivkraft är tryckskillnader på grund av temperaturskillnad i luften. För att kondens ska kunna äga rum så krävs dels en tryckskillnad och därmed även en luftström. Dessa två tillsammans bidrar till att luft rör sig mot en kallare yta, där ånghalten (vattenånga) i luftströmmen understiger mättnadsånghalten för yttemperaturen. Den relativa fuktighalten blir i så fall över 1.0 och allt överstigande fälls ut i form av kondens, dvs vatten i form av vätska.
Tror du att en motor är är totalt lufttät?Står bilen ute en natt då det har då det varit varmt för att sedan bli kyligare har du kondens på hela motorn även i luftfilter insug mm.detta dunstar ju så klart så småningom men viss fukt tar sig in i motorn inga större problem om man använder bilen regelbundet då det inte hinner samla sig så mycket kondensvatten i motorn så förångas det snart när motorn blir varm har bilen stått ett längre tag framför allt ute i en fuktig miljö kan det ha samlats en hel del kondensvatten och fukt från luften i motorn dock kommer ju självklart inte detta från själva oljan utan yttre faktorer samma gäller bensintanken.Och vatten i oljan är inge bra.
Användarvisningsbild
av Fisch
#287708
Kojje skrev:
Fisch skrev:
Kojje skrev:Byt oljan efter så lite körning under så lång tid finns risk för kondensbildning i oljan och det är inget bra för motorn.
Som tidigare har skrivit kan bilen exempelvis vara tillverkad aug-03 och registrerad samma år tex.okt-03 men årsmodellskiftet från 03-04 skedde i Juli -03 därav är modellåret på bilen 2004 men den är tillverkad och registrerad 2003.
Får man fråga vad du menar med kondensbildning i oljan?

Kondens är en form av fukttransport, vars drivkraft är tryckskillnader på grund av temperaturskillnad i luften. För att kondens ska kunna äga rum så krävs dels en tryckskillnad och därmed även en luftström. Dessa två tillsammans bidrar till att luft rör sig mot en kallare yta, där ånghalten (vattenånga) i luftströmmen understiger mättnadsånghalten för yttemperaturen. Den relativa fuktighalten blir i så fall över 1.0 och allt överstigande fälls ut i form av kondens, dvs vatten i form av vätska.
Tror du att en motor är är totalt lufttät?Står bilen ute en natt då det har då det varit varmt för att sedan bli kyligare har du kondens på hela motorn även i luftfilter insug mm.detta dunstar ju så klart så småningom men viss fukt tar sig in i motorn inga större problem om man använder bilen regelbundet då det inte hinner samla sig så mycket kondensvatten i motorn så förångas det snart när motorn blir varm har bilen stått ett längre tag framför allt ute i en fuktig miljö kan det ha samlats en hel del kondensvatten och fukt från luften i motorn dock kommer ju självklart inte detta från själva oljan utan yttre faktorer samma gäller bensintanken.Och vatten i oljan är inge bra.
Du säger emot dig själv. En luftström och därmed fukt går tackvare tryckskillnad från en varmare till en kallare källa, dvs strävan efter att utjämna koncentrationen av fukt. Luftströmmen går således från motorn till luften omkring. Motorn blir sen heller aldrig kallare än omgivande luft så därför kondenserar inte vatten på motorn. Luften i motorn vill således ta sig ut på grund av övertrycket som värmen skapar, vilket i teorin kan ge kondens på närliggande yta men inte i motorn. Saknar du däremot motorhuv så kan motorn generellt bli kallare tack vara nattutstrålning, men det är ett helt annat fenomen.

För att du ska få kondens måste du ha en yta med lägre daggpunkt än omgivande luft har absolut ånghalt.
Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]

Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]