Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Vid körning på låga varv, hackar bilen (bilen rycker stötigt) under körning. (ev. misständning).
Kan detta bero på spridare? Någon som har en aning vad det kan bero på?

Fördelarlock, rotor, tändspole och tändkablar bytta. Även tändeffektsteg bytt.

745 - 89 B230F, LH 2.4 Motronic.

/Kombimannen
Senast redigerad av 1 Kombimannen, redigerad totalt 0 gånger.
Om du söker på forumet så finns det fler med detta fel, har åtgärdat något sådant fel och i de fallen har det varit LMM och även fel på lamdan :wink:

Inte omöjligt att det kan vara spridare men jag skulle undersöka tjuvluft samt bränslepumpar filter m.m
Jo, det är sant, finns mycket info här. Har kollat min lmm med multimeter efter en guide jag hitade här :D Lambdasonden har jag inte kollat, men varningslampan indikerar inget fel? 2-3-1 betyder väll att sonden får fel värden och blandar fel, inte att själva lambdasonden är trasig. Eller kan det vara både och?

Ang "undersöka tjuvluft", vad är det jag ska kolla efter och var? Har sett det skrivas många gånger, finns det nån dummy-instruktion hur man kollar detta?
man skaffar en sprayburk med startgas på närmsta mack,
ställer bilen utomhus, på tomgång.
sedan sprayar man försiktigt omkring insugspackningen, spridarna, spjällhuset, vacuumslangar,
i princip alla slangar som det skulle tänkas slinka in luft genom - om dom läcker.
Om du sprayar vid ett läckage kommer motorn att suga in startgasen och motorvarvet kommer att ändra sig - du har hittat ett ställe där motor kan suga in "tjuvluft" !
Symptomen vid tjuvluft kan vara allt från ojämn tomgång till att bilen hackar vid mellan gas. vid fullgas spelar inte tjuvluften SÅ stor roll - motorn vill ändå ha i sig så mycket luft den kan och gasspjället är helt öppet !

/emwtur
Tack för beskrivningen.

Jag ska testa att spreya. Gjorde faktiskt ett försök igår (innan jag läst detta), men viste inte riktigt vart jag skulle spraya, så det hände ingenting.

Om jag förstår dig rätt, så borde det inte finnas några symptom vid fullgas. Då borde jag kunna testa genom att trycka gasen i botten nästa gång bilen hackar när jag kör? Om symptomen minskar är det troligt att tjuvluft är orsaken?
Blåafaran skrev: Om jag förstår dig rätt, så borde det inte finnas några symptom vid fullgas. Då borde jag kunna testa genom att trycka gasen i botten nästa gång bilen hackar när jag kör? Om symptomen minskar är det troligt att tjuvluft är orsaken?
njae - så långt skulle jag nog inte driva resonemanget !

/emwtur
Ha ha. Blåfaran, snodde du min tråd? :-) Precis som ni säger verkar det vara fler som har samma problem. Någon som vet om/hur man kan fixa spridarna utifall de är knasiga?

Får inga felkoder.
Har kollat lamda (provat annan), har mätt upp LMM (inga fel) men ska ev. testa med annan.

Om jag sammanställer era tips:
Kolla LMM och lamda.
Kolla tjuvluft med startgas
Kolla bränslefilter, bränslepump.
Köpa en tidig XC90?

Jag har en tidig XC90 D5 2016 köpt ny som har[…]

Volvo car UX

Jag vill verkligen uppmana alla som inte är n[…]

Har du ett faktiskt problem eller bara tänker[…]

Bromsar på S60

Bromsarna på S60n liknar inte andra bilar […]