Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krille86
Hej jag har en s60 2.4t 2001 som jag fick ett konstigt meddelande på att de va nå fel på bromsarna och att service behövs med en gång. bromsarna funkar ju så jag vet inte riktigt vad den varnar för :P
av krille86
Hej igen tycker de ändå är lite konstigt att nivån i bromsbehållaren blir mindre för att bromsbeläggen blir slitna tycker de mer låter som att de är nån bromsslang som är sönder eller nåt för den va ju in på service innan jag köpte den och de måste ha varit 12 mila service och då kollar dom väl beläggen oxå men de kan ju va beläggen har inte kollat än mvh christer tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Ringhede
Om beläggen blir slitna så går kolvarna i bromsoken längre ut och det blir mer olja som fyller ut utrymmet som motsvarar kolvarnas volym och därmed lägre nivå i oljebehållarne för bromsvätska.

Hände så på min V70N då beläggen blev slitna. Fyller man då på olja och sedan byter belägg kommer oljan att rinna över i behållaren.
(man måste pressa tillbaka kolvarna för att få dit nya belägg, därmed blir det olja över som går tillbaka till behållaren)

Kolla slitaget på beläggen och byt om det behövs.

Givetvis kan det vara läckage men kolla slitaget först.
OBS skivornas status behöver kollas före byte av belägg.

mvh Roland
Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]

Injektorer

Frågan är om man verkligen behöver[…]

"Limp home mode" ?

Gåtan verkar vara löst, det verkar som […]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ari[…]