Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av angrah
:!: Tjena! Har en s80 2.0T -99 å tänker köpa fälgar nu i vår. Var nere på min lokala däckservice för några veckor sedan. Han visade fälg på fälg på fälg å snackade precis som alla försäljare gör. Så visade han upp den otroligt läckra R-fälgen (Pegasus). Frågade direkt om det var volvo-original och han svarade att de var från samma fabrik. Skillnaden var att dessa fälgarna inte säljs av volvo.

:?: Frågan är enligt följande: Är det sant att dessa billigare Pegasusfälgar i själva verket e samma fälgar som de volvo säljer? Eller vad är skillnaden egentligen?
Användarvisningsbild
av Loner
Nä kopiorna ser inte exakt ut som originalet.
Det är annan font på "R":et, baksidan lär vara grå eller svart, bilthplen är aningen mindre, så volvo'äs original låsmuttrar passar inte.

Tror inte att det är samma fabrik..
Tittar du på äkta Nebula så är det ju BBS som tillverkar dessa, vet ej vem som tillverkar Pegasus.

/L
av Teemu
tror nog att det kan vara riktigt schyssta hjul även om det inte är original. Priset blir ju också mycket mer plånboksvänligt.
av BG
angrah skrev::!: Tjena! Har en s80 2.0T -99 å tänker köpa fälgar nu i vår. Var nere på min lokala däckservice för några veckor sedan. Han visade fälg på fälg på fälg å snackade precis som alla försäljare gör. Så visade han upp den otroligt läckra R-fälgen (Pegasus). Frågade direkt om det var volvo-original och han svarade att de var från samma fabrik. Skillnaden var att dessa fälgarna inte säljs av volvo.

:?: Frågan är enligt följande: Är det sant att dessa billigare Pegasusfälgar i själva verket e samma fälgar som de volvo säljer? Eller vad är skillnaden egentligen?
Har själv denna R-fälg (16") som vinterfälg och det funkar utmärkt. Fick som Loner skriver köpa nya låsbultar. När jag jämförde hos handlaren med andra fälgar, även sk original så upplevde jag ingen större skillnad. Och när jag sen tittade på min Ursa volvofälg så tyckte jag R replikan såg finare ut. Efter 3 månader ser den "ny" ut efter varje tvätt och den är lätt att sköta om.

BG/2,5T
av angrah
okok. nassjodack.se säljer ett paket just nu. 18" R-fälgar med såkallade nya "budgetdäck". Fungerar dem alldeles utmärkt eller måste man typ köpa goodyear eller nåt? Det låter väl kanske mer från däcken om de är budget. Men gällande säkerheten ska det väl inte spela nån roll? eller ?
av Teemu
tror nog att vanliga svensson klarar sig bra med dom däcken. Skillnad om man kör mycket aktivt och provocerar bilen mer. Sedan skiljer det givetvis o ljudnivå även mellan dom dyrare märkes däcken. Prata med säljaren - han borde väl veta vad han säljer.
Användarvisningsbild
av Loner
se upp för budgetdäck, dom brukar vara avsevärt sämre i kvaliten.
Oftast är dom väldigt opålitliga vad det gäller våt vägbana. Dessutom brukar5 dom slitas fortare än "vanliga" däck, så mitt råd är att lägga på någar 100-ingar per däck och få riktiga däck.

Bra däck är/kan vara en billig livförsäkring!

/L
Användarvisningsbild
av Bosa
Har åkt Michelin Pilot Sport, GoodYear F1, Pirelli P7000, Falken FK451, Hankook 104, Bridgestone S-03, Uniroyal RTT-nånting.

Hankook och Falken är helt ok däck till någorlunda vettiga pengar men de håller inte lika bra som de dyrare t ex Bridgestone S-03. Även forcering i vatten och grepp både vad gäller torrt och vått är sämre än de dyrare. Har åkt S-03 i två somrar men nu börjar de ge upp, dimensionen är 215-40-17. Hankooken höll inte två somrar för mig men det är ett helt ok däck till vettiga pengar. Falken höll nätt och jämnt en sommar. Uniroyal gillade jag inte alls, lanseras som ett regndäck men är det däck som haft sämst våtgrepp av vad jag provat iaf.

Så frågan är om det blir billigare i längden men man kan ju göra ganska bra affär om man köper ett färdigt paket som det är erbjudande på och du har ju däck åtminstone en sommar.

Det däck som jag varit mest nöjd med är Pilot Sporten, höll bra, ganska tyst och rullade relativt lätt samt ett riktigt bra grepp.
av Rikhard
Ett däck som jag vart riktigt nöjd med var Goodyear NCT5 bra grepp på våt bana, och vardagliga situationer

Min första tanke är bränslefilter e[…]

Grillchips Tesla Model 3 SR+ MY21

@Micce1980 , så är det. Jag var vä[…]

Aha! Ingen större fara att köra så[…]

Jag har en Volvo S60 2011 som vägrar starta. […]