Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bezze
Hej

har en V70N -01 som gått 24000mmil, som jag har lite problem med.
Varje gång jag trycker in cruise och sen på + så slår den ifrån och sen kommer en text upp i färddatorn där det står något i stil med: Motorservice erfodras.

Den stora servicen är gjord för ca: 1000mil sedan.

Vad kan man göra?
Någon som har något förslag på ev. fel

Tacksam för svar
/ Richard
Användarvisningsbild
av jimDK
sök efter 'etm cruise' (2 orden tillsammans) på detta forum "S60,S80,V70N.."Mycket har skrivits om detta problem :-)
kan också vara ett annat problem,så generelt, om du vil arbeta på det själv, Kjöb en PPC kodläser (1150,-+vat)
av borstarmicke
Om du dessutom har ojämn tomgång, lite småryckningar även vid landsvägskörning så kan det vara som "jimDK" föreslagit, problem med din ETM (electronic throttle module), alltså det ökända elektroniska gasspjället från Magneti Marelli.
Volvo bytte -99 från mekaniskt till elektroniskt spjäll, -02 bytte de till Bosch på turbobilarna o -03 på övriga.
De italienska spjällen är felkonstruerade så att de slits ut i förtid och kostar ca 7000:- att byta...
Sök på forumet så hittar du ofantliga mängder info om detta.

Kan givetvis vara nån givare som spökar oxå.
Användarvisningsbild
av jimDK
check tråden: "Gasspjällproblematik-sammanfattning", skriver också om andra orsaker :-)
Jag har just gjort(forsökt) en 'reparation', som kanske hjälpar mitt problem.
frem for alt, check felkoder på bilan din.

Hade absolut bytt, vet ju inte hur läng[…]

Plocka ner subframe

Hej, har en trasig styrväxel och tänkte […]

Vi tar det enklaste först, det som Haynes kal[…]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB160[…]