Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Stefan Palm
Rikhard skrev:Har jobbat ett tag i oljehamnen i GBG , och det e så att alla bolag köper o säljer bensin av varandra, så i princip e det samma soppa i alla pumpar
Jepp precis så är det.

Så på t,ex et statoil statoin kan ha bensin från ett shellraffinaderi osv.
Dom köper av varandra så att det står härliga till.
av Rikhard
om det hjälper kan jag tala om vem som köper av vem i GBG området!!! haha
av haxpet
Jag kör på 98, och har aldrig haft några problem med att bilen skulle gå dåligt.

Bilen ska gå att köra på 95 också men då blir förbrukninen en aning högre och man tappar några % i effekt, å de vill man ju inte. :)

Själv så tror jag att min bil går billigare på 98 än på 95, men jag har inte gjort några expriment. Men jag känner till såna som gjort det med samma motor som jag har och dom påstår att det blir lite billigare.
Användarvisningsbild
av 911RS
Med tanke på att vi inte har så många raffenaderier i sverige så är det många gånger samma soppa i tankarna även om de har olika namn på pumparna.

Jag vet att vissa bensinbolag sammarbetar med leveranserna så att tankbilarna slipper köra 80 mil eller längre för att fylla några mackar och sedan åka tillbaka för att fylla tankbilarna, vore det så då skulle soppan kosta betydligt mer.
av jbl
Den enda soppan som inte andra bolag nyttjar är ju V-power 99oktan hos shell. Där är man nog rätt säker på vad man får.
av Andersljungberg
Ramon skrev: tis 31 maj 2005, 09:40 Antagligen är det ingen skillnad längre... Exakt samma sak sa man i Ungern för länge sedan, att den ena macken blandade upp bensinen med vatten... Detta är dock inte sant längre där heller, på grund av att en bekant jobbat på just den macken (eller ja märket av macken) ganska nyligen och han sa att både deras mack och Jet m.fl. Köper bensinen från Shell... Stämmer antagligen inte här heller... Har inte testat köra med 98 på 944:an, tankar blyfri 95 på både 944:an och på vår V70N. Men när vi åker på autobahn och motorväg mycket så tankar vi 98, och det märks faktiskt skillnad. Särskilt på just autobahn då man ju axxar på ganska mycket och kör i höga hastigheter (där det inte finns någon begränsning...), men att det skulle bli någon större skillnad på landsväg och 50 vägar tror jag inte, lite skillnad är det ju samt att bilen brukar dra lite mindre soppa...
Är inte syftet med högre oktan i en sportbil åtminstone bla accelerationen
av Andersljungberg
Ramon skrev: tis 31 maj 2005, 09:40 Antagligen är det ingen skillnad längre... Exakt samma sak sa man i Ungern för länge sedan, att den ena macken blandade upp bensinen med vatten... Detta är dock inte sant längre där heller, på grund av att en bekant jobbat på just den macken (eller ja märket av macken) ganska nyligen och han sa att både deras mack och Jet m.fl. Köper bensinen från Shell... Stämmer antagligen inte här heller... Har inte testat köra med 98 på 944:an, tankar blyfri 95 på både 944:an och på vår V70N. Men när vi åker på autobahn och motorväg mycket så tankar vi 98, och det märks faktiskt skillnad. Särskilt på just autobahn då man ju axxar på ganska mycket och kör i höga hastigheter (där det inte finns någon begränsning...), men att det skulle bli någon större skillnad på landsväg och 50 vägar tror jag inte, lite skillnad är det ju samt att bilen brukar dra lite mindre soppa...
Om det är vatten i soppan så kanske en fungerande bränslestabiliserare skulle kunna vara bra
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Brainy skrev: tis 31 maj 2005, 13:36 när det gäller 98oktan kan det vara värt att tänka på vart man tankar så man väljer en mack som har stor åtgång på 98oktan eftersom de flesta kör på 95oktan så är den 98-oktaniga ofta kvar på macken betydligt längre tid och hinner då bli gammal.
Sen så spelar det antagligen ingen särkild roll om man slänger i 98oktanig bensin i en 240 med 130hk men gör man det i en med betydligt högre pestanda som kanske t.om är trimmad så riskerar man att den börjar spika.
Ett exempel är en f.d arbetskamrat som fyllde ett fat med 98-oktanig bensin från en okq8-station. Tankar över en del av det i bilen och kör den i bromsbänk, spikar direkt. När han sedan kör den på 98 från en annan station så spikar den ej. Förklaringen från okq8 var att den legat för länge på macken och blivit gammal.
/Anders
Många av de oktanhöjjande beståndsdelarna i bensinen är lättflyktiga. Därför är det tex viktigt att reservdunkar är riktigt gastäta om man ska lagra bensin lite längre i dem. Är dunken inte 100% tät, avdunstar dessa och oktanen sjunker
Räckvidd T6 Recharge

Körstilen samt klimatet styr räckvidden […]

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]