Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen!

Jag vet att jag skrivit en tråd om klonkande ljud men vi inriktar oss lite annat ljud som hasande eller typ att fjädern låter eller dämparen när bilen niger över en fartbula :)

Nu har jag bytt krängningshämmarstagen och bussningarna på krängningshämmaren. ljudet vart mycket bättre men jag kan lokalisera det sista av ljudet kring dämparna/fjädern/lagret mer uppåt mot typ locket ovanpå fjädern kring där...
Det låter nästan som om det är luft i dämparna lite svårt att skriva ner hur ett ljud låter i textform :???: men jag försöker.

Min fråga i det hela är då kan det vara luft efter som jag bytte fjädrarna runt om och då lade jag ner dämparna, vad jag vet då jag bytte dom bakre dämparna så fick man inte lägga ner dom efter man "pumpat" dom 3-4ggr innan montering..kan detta vara ett sådant fenomen med dom främre???? tror jag glömde det???
Senast redigerad av 2 V40RMannen, redigerad totalt 0 gång.
japp ljudet kom efter bytet....har kollar dämparna idag och det vart ingen skillnad efter "luftningen"...tror oxå på fjädersätet eller lagret...ska till och inhandla nya lager, fjädertallrikar och nya genomslaggummin plus dammskydd :D

sen har jag ingen aning vad det kan vara :???:
Jag har oxo en t4 -98 och jag har ett klonkande ljud i framvagnen när jag åker på ojämn väg typ.Jag testade att byta krängningsstagen båda sidor men ingen skillnad så jag tror att det må vara stötdämparna?!?!? el?? undras va en bilfirma tar för byta dom fram + fjädrarna någon med prisförslag?
kommer kosta en å annan tusenlapp tror jag..dämpare kanske gå på 2000-2500 + fjädrar 1500 kanske jag vet inte...plus jobbet 900-1000kr/timme 2-4timmar kanske allt mellan 5000-7000 hos volvo då..men detta är bara gissningar :)
att man kan sätta ihop det så lika efter jag rivit 2ggr :???: å ändå ha samma ljud upppstår...vem vet jag kanske sätter tallriken helt fel någon som vet hur det ska sitta? jag sätter den så vinkeln blir lika med fjäderbenets tallrik plus vinkeln upp mot hjulhuset. :) tips någon på någon annan inställning? bild någon?

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]