Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pergrein
Hejsan.

Jag undrar om man hur man byter sneribban i grillen på en S80 -08, måste man ta lös grillen och måste
man då ta lös hela fronten för att få lös den? Har fått stenskott i kromet på ribban och ska byta ut den :cry: .

Mvh
Per
av pergrein
Jag ska prova ta lös dom där plopparna på ovansidan och vika ut den, om det inte går så bli det
väl att ta lös hela fronten. Ska prova imorgon...

Mvh
Per
av pergrein
Då har man provat att ta lös grillen utan att ta lös fronten och det gick då inte. Fick lös grillen
i övre kant men inte nå mer, så då blir det att ta lös hela fronten... :-(O)

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av henka35
pergrein skrev:Då har man provat att ta lös grillen utan att ta lös fronten och det gick då inte. Fick lös grillen

Mvh
Per
Bra då vet vi. Trist att det inte gick för jag funderar själv på att köpa MY10 R-grillen till min. Men är inte så sugen på att plocka ner fronten på bilen.
Men du kommer inte åt de undre fästerna med tex. bundband eller linande? För V50 grillen går att få lös genom att trycka buntband in i fästet mellan kaross och grill.

Annars kan du ju svänga förbi på Erikssonbil i GVE och höra med dem hur de gör när de monterar typ extraljus. Här i Kiruna brukar killarna på verkstan vara mycket hjälpsamma.

Mvh Henrik
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
pergrein skrev:Då har man provat att ta lös grillen utan att ta lös fronten och det gick då inte. Fick lös grillen
Har du inte nån "hake" som du kan snäppa upp clipsen i nederkant/på sidan med?
av pergrein
Jo, kan fara och höra med Erikssonbil om dom har något knep. Det kan ju gå om man sliter
mycket mer än vad jag gjorde men jag tror det går sönder saker då. Jag vet inte var dom nedre
clipsen är och så är det svårt att komma åt...

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
På V50 står det också att man måste demontera hela fronten för att byta grill men jag har aldrig behövt göra det.
Tänk på att tejpa flitigt där det är lackerat så ni inte skaver på lacken.

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]