Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var in och pratade med folket på närmaste Volvoverkstad idag om detta.
De visste ingen annan lösning än den som skrivits här, men de informerade mig också om att det är förbjudet att göra sådana här förändringar och att kontrollen av detta har skärpts på flygande kontroller och besiktningar. Om detta stämmer eller inte vet jag ej, men det dök då upp en liten idé i mitt huvud över hur man eventuellt skulle kunna koppla för att snabbt kunna växla mellan "godkänt läge" och "icke godkänt läge".
Hade alltså tänkt, som bilden nedan visar, att koppla 5:ans och 8:ans tot på vredets kontakt över var sin vippbrytare/strömbrytare (givetvis måste båda stå i samma läge för att det skall fungera förmodar jag).
Bild
Skulle detta funka? eller saboterar jag elsystemet totalt om jag gör så här :P

PS. Tag i beaktning att jag inte är händig på det här med bildredigeringsprogram och att skissen inte är exakt :D
Jo det skulle funka bra. Har själv funderat på samma sak men vill helst inte börja klippa i kablarna. Finns ju även brytare med "2 i 1" så att man bryter både 5 och 8 med samma vippbrytare.

Vad beträffar stift 5 o 8 så tycker jag själv att det är bättre att bara bryta 5:an och då släcka instrumentbelysningen. Eftersom det är förbjudet att köra med parkering + dimljus på kvällen så behöver man ändå ingen instrumentbelysning. När man börjar sakna instrumentbelysningen är det alltså dags att slå om till halvljus. :D
JockeGbg skrev: Vad beträffar stift 5 o 8 så tycker jag själv att det är bättre att bara bryta 5:an och då släcka instrumentbelysningen. Eftersom det är förbjudet att köra med parkering + dimljus på kvällen så behöver man ändå ingen instrumentbelysning. När man börjar sakna instrumentbelysningen är det alltså dags att slå om till halvljus. :D
Fast nackdelen med det som jag ser det är att om man har originalstereon sc 805 i mitt fall så lyser displayen med full styrka vilket jag inte gillar för chanserna ökar att dom går sönder fortare
Fick ett tips idag av en bekant att det skulle vara smartare att använda 2 st reläer (eller ett dubbelrelä), koppla kablarna genom den och sedan koppla en brytare till reläerna/reläet. Han påstod att reläet skulle tåla strömmen bättre än bara en brytare.
Är det smartare att göra så? I mina öron låter det en aning bökigare att göra så här.
Hur man nu än skulle vilja göra, så undrar jag också om det skulle vara smart att montera säkring över reläet/brytaren utifall att det skulle bli nått elfel, eller är det bara overkill :)
Idag när jag besiktade bilen så hade jag ställt ljusvredet uppåt. När besiktningen var klar så hade dom vridit den till nolläget. Så dom kanske kollade om jag kopplat så.
Av rädsla för en 2:a satte jag tillbaka kablarna innan besiktningen, men fick en 2:a ändå pga den vänstra spindelleden :cry:
Förra sommaren pillade jag bort kabeln till stift 5 och det funkar ju bra. Skall nog lossa stift 8 också eftersom det ibland kan vara bra att ha instrumentbelysning även på dagen.

Men nu är det snart dags för besiktning och skulle vilja montera en strömbrytare som det diskuterats om här ovan. Detta skulle ha gjorts för längesen men inte blivit av.

Nu verkar det tyvärr inte vara så lätt som jag trodde att hitta en dubbelbrytare. Har hittat en hos Conrad.se som skulle kunna fungera. (Artikelnummer: 700016)

Men så funderade jag på om Volvo kanske har någon orignalbrytare som passar i instrumentbrädan. Måste då var en som kan bryta på 2 stift. Någon som vet om Volvo har en sån brytare?
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]