Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cybermunk
Jag har som står i rubriken en 745:a B230F M47 som har halvtaskig koppling hur länge vågar man köra med bilen som den är?

Varvar jag upp till 2000 varv och sen försöker köra så går det riktigt segt men segdrar jag gasen så kan jag gå hur långt som helst. varför jag undrar är för att jag måste nyttja bilen och har ingen annan bil att tillgå..
det låter ju mindre bra, går hoppas det kan hålla ett tag till då.
Jo jag segdrar framåt varvar aldrig på utan segar upp till 2500-3500 där växlar jag beroende på målfart.
2 saker kan hända, Kopplingen kan explodera till sist så var beredd ifall det händer så du inte kör på någon då det troligen inte kommer gå att koppla ur als, det andra är att det slirar så mycket till sist att det inte driver framåt als :???:

Jag har själv råkat ut för båda, sprängd koppling på en 740 och slirade koppling på en S70 som inte ville framåt till sist båda fallen inträffade mellan 00:00-03.00 på natten... :x
Om jag startar med kall motor så är det som om kopplingen är nästa ny men när normaltemp nåts på motorn då börjar det krångla.
Om nu kopplingen måste bytas hur svårt är detta ?
Du funderade på om du kan sjustera kopplingen beroende på årsmodell så kan du ha en hydralisk koppling och vad jag vet så är dom själv sjusterande.

ang byta så om du gör detta kolla så du får med urtrampningslagret oftast får du köpa det extra.
men passa på och bytt lagret som sitter i motorn när du ändå har grejorna nere.

Glöm inte ett centrerings don när du sätter ditt den nya kopplingen (enlst är att byga den av en axel från en gammal växellåda)

Ahaa det visste jag aldrig. Jag har alltid bromsat[…]

Volvo car UX

Ofan det där har jag inte lagt märke til[…]

Har bytt de flesta delarna utefter kabelhärv[…]

Fel kategori här för din bil tyvärr[…]