Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo740ägare
är det någon som vet hur eller vart man kan få reda på hur man monterar lös takluckan i en 740-87?
ska nämligen byta listen eftersom att luckan läker.
av Vovlo_Henrik
Om jag minns rätt så måste du plocka ner hela luckan :???: Tror inte du kommer åt att byta listen på plats, rengör även slangarna till dräneringen de blir ofta täta och då hjälper det inte att byta list :wink:
av putte62
Jag har för mig att man kommer åt två torxskruvar i bakkant om man öppnar luckan i ventilationsläget DVS vrider veven åt andra hållet från stängt läge (bakkanten lyfts upp några cm). Man borde därefter komma åt de två främre.
Har inte provat själv men hittade dessa skruvar då jag hade problem med att det ena bakre hörnet var löst. Tyvärr var det ena skenan som skruven satt i (eller skulle fästa) som var helt av (gjord av någon spröd legering). Så va försiktig så du inte vrider sönder något som oxiderat fast. För övrigt tror jag att det räcker med att rensa dräneringen enligt Vovlo_Henrik, om packningen inte har synliga läckor.
av Johan11
Har för mig att det är ganska enkelt. Vippa upp luckan i bakkant och haka loss luckans klädsel (2 hakar) som sedan kan skjutas bakåt. Du kommer nu åt att lossa skruvarna som håller fast luckan och kan lyfta bort den.
av Bojm
Hej,

jag har en 88 740 GLE. Har snäppt bort de två hakarna, men kan inte skjuta innertaket bakåt. Vet inte hur mycket kraft som jag törs lägga på kanten. Några tips?

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]