Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SaraS
Jag ska köpa "ny" bil och velar mellan 945, 855 och V70. Jag är totalt okunnig inom bilar (är dessutom tjej 8) ) och har ingen aning om vad jag ska kolla efter. Skriver här för att få personliga åsikter om vad det är för skillnader på dessa tre modeller och för/nackdelar med dessa!

Vad jag vill ha av min bil är:
- AC (viktigt då jag har hund)
- Automatlåda
- Stort bagageutrymme
- Gärna centrallås & t.ex farthållare men inget måste.

Min prisklass är max 40.000. (gärna under 30.000)
Jag tycker egentligen att 945 är snyggare än v70 men förstår inte skillnaden mellan 945 och 855?

Annars har jag inga krav så som chip, trim eller hästkrafter.
Vilken av bilen drar minst/mest, vilken är billigast att äga/köra och vad rekommenderar just Du för modell.

Vad ska jag tänka på vid mitt bilköp av just de modellerna?

Tacksam för svar :)
av S80_140HK
Hej och välkommen hit ska man väl börja med att säga. :-)-)

Vet inte vart jag ska börja riktigt.....

En V70 slår 945 på dem flesta sätt med hästlängder, i komfort, i bränsleekonomi, i rostskydd etcetcetc.

DOCK är 945 bättre på ett sätt, dem är otroligt lättskruvade.

En 945 med AW71L automaten är ingen dröm i bränsleförbrukning, tycker det är stört omöjligt att hålla sig under 1L milen, medans en V70 med automat utan problem kan ligga kring 0,8. (Givetvis beroende på körsätt...)

Det som jag kan se som en nackdel med att skaffa en V70 med automat, är väl kostnaden ifall lådan går sönder, oftast beror det på att oljan aldrig blivit bytt i lådan (ingår ej i Volvos serviceprogram), men är oljebyterna skötta så går lådan minst lika långt som en manuell. Så kontrollera oljan vid en provkörning, sitter en gul oljesticka i motorrummet och oljan skall vara klarröd och INTE brun/svart. Hur vet du att lådan är frisk då? Ptja, känns den bra vid en provkörning så är den förmodligen det också :) Den ska ju växla någorlunda mjukt och inte slira på växlarna. Den ska inte heller tveka på växlarna. Väl värt att notera är att i dessa bilar känns det när lådan växlar, dessa lådor är knappast följsamma eller "trevliga" ens från fabrik. Det är min uppfattning iallafall, kompisen som jobbar på däckverkstad fick köra en 850 -97 som gått 3500mil, automatlåda (samma som i V70), han sa att den kändes PRECIS som lådan i min V70 -99 som gått snart 23000mil.

En klar fördel med att skaffa en V70 är ju att det OFTAST sitter mycket utrustning i dem. Men visst kan man springa på exemplar utan AC, men tror faktiskt inte det är så vanligt.

http://www.llesrof.se/bil/kopguide.pdf
Där har du en alldeles utmärkt köpguide förresten. :D

Hm, ska jag dra lite om 945 också?

Gör väl det...

Klart trevliga bilar, rejält byggda och kan gå hur långt som helst. Dock enligt mig ganska tråkiga, ofta dåligt med utrustning även i dem senare årsmodellerna (undantag från Classic), halvtaskig komfort och som sagt törstiga. Från -96 har samtliga 940 turbo. Vilket gör dem lite trevliga, dock inga raketer.

850 kan jag inte säga så mycket om, mer än att jag tycker dem är snäppet tråkigare än 940. :mrgreen:
av Cedrix
Kan ju flika in med att 940:n har betydligt större bagage.

Kan ju inte påstå att jag märker någon skillnad mellan V70 (97-00) och 855:an, lite trevligare inredning i V70.

En stor skillnad är ju givetvis att 940:n är bakhjulsdriven och v70/855 är framhjulsdriven, men det viste du nog redan. Så ska du dra något så är 945:an betydligt bättre, annars föredrar jag också V70/855
Användarvisningsbild
av olindh
Då får väl jag flika in lite grann angående bränsleförbrukning.

Vill du hålla nere bränsleförbrukningen så undvik följande årsmodeller då dessa var extra törstiga:

Volvo 855 1997
Volvo 945 1997-1998
Volvo V70 1997-1999

Annars är det bara att shoppa på. Jag tror att i din prisklass så är det 855 eller 945 som gäller. Jag skulle föreslå 855 eftersom dessa är något kortare och mer bekväma. En fin 855 automat kan man få för 15 - 30 000 kr.
Senast redigerad av 1 olindh, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
V70 eller 855 ska du ha. Hellre en välskött 855 än en lite mer sliten V70. I prisklassen du letar efter får du nog en finare 855 än V70.

Hoppa över 945 om du inte har en Bullmastiff och behöver ett gigantiskt bagageutrymme. Några andra fördelar har den inte. Jämfört med 855/V70 är den bullrigare, obekvämare och törstigare.

Något sådant här kanske: http://www.blocket.se/vi/21154120.htm?ca=11&w=3 , http://www.blocket.se/vi/20629776.htm?ca=11&w=3 , http://www.blocket.se/vi/21015495.htm?ca=11&w=3
av Lövet
Jag fick aldrig med det i mitt inlägg men min tanke var att det är rätt så olämpligt att ha automat i så gamla bilar eftersom automatreparationerna lätt kan överstiga bilens värde.

Hon skriver ju faktiskt att hon "vill ha" automat, inte att det är ett absolut krav :wink:
av Cedrix
olindh skrev:Då får väl jag flika in lite grann angående bränsleförbrukning.

Vill du hålla nere bränsleförbrukningen så undvik följande årsmodeller då dessa var extra törstiga:

Volvo 855 1997
Volvo 945 1997-1998
Volvo V70 1997-1999

Annars är det bara att shoppa på. Jag tror att i din prisklass så är det 855 eller 945 som gäller. Jag skulle föreslå 855 eftersom dessa är något kortare och mer bekväma. En fin 855 automat kan man få för 15 - 30 000 kr.

Varför skulle 97:ans 855 vara törstigare ärn 96:an?????? Beror det inte på vilken motor man väljer också?
av SaraS
Tack för så många snabba svar!

Så 855:an är lite kortare än 945:an? Jag har ingen Bullmastiff i storlek så jag behöver egentligen inte det utrymmet..
Undvika 97-98 p.g.a bränsleförbrukningen, jag som letat efter just de årsmodellerna då de är nyast och ska vara "bäst".

Så 855 är nyare än 945? Jag trodde det var tvärtom med tanke på de stigande siffrorna..

Diesel...hmm, njae, jag har "hört" att det är bättre med bensin, men är inte så stark i mina argument.

Hur mycket skillnad i förbrukning och försäkring/skatt blir det om man väljer en Turbo eller mer hästkrafter?

Vad snälla ni är här inne som hjälper till :-)-)

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]