Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
R.E skrev: Den ser väldigt fin ut! // R.E
R.E skrev:Bland andra bilar som man får för samma pengar som en XC70 ( -03 / < 15.000 mil) kan nämnas:
• BMW 330xd ( -04 / 11.000 mil)
• Audi Allroad ( -04 /12.000 mil)
• Subaru Legacy ( -05 / 10.000 mil)
• Audi A4 Quattro ( -05 / 6.000 mil)

Det är lättare att svara på dina frågor om du talar om varför det absolut ska vara XC tex, hur ska du använda den.

-Är det det för utseendet endast ????

-Det finns ju många bilar med samma utrymme tex V70, eller bilar som ligger bättre på vägen vinter och sommar tex V70AWD. Den är bra mycket stabilare även vid halka, det extra höjden gör bara XCn vingligare även i vinterhalkan, XC är endast bättre om du ska köra i riktigt djup snö på vägen, typ 20 cm vilket kanske månag gör i norrland.

-Om du inte ska köra i skogen eller potthålsgrusvägar så kommer inte en XC att slitas/pajja direkt mer än vilken V70 som helst.

XCn ligger ju duktigt högre i pris, för dessa pengar kan du ju också välja en V70 som är nyare/mindre mil/mer utrustad som alt. Extra luftmostånd kostar ju också extra bränsle.

-Höjden och svampiga fjädringen gör ju oftast färden mer komfortabel på extremt gropiga vägra också, på vanliga vägar är ju dock en vanlig V70 svampig nog för att suga upp alla gupp och du jämför med Audi, BMW osv.

I början funderade du på en trimmad variant, vill då blåsa på med 4wd på asfalt i rallytempo typ Impressa eller Quattro tex det sliter ju hårt på AWD.
av R.E
VolvoB20 skrev:
R.E skrev: Den ser väldigt fin ut! // R.E
R.E skrev:Bland andra bilar som man får för samma pengar som en XC70 ( -03 / < 15.000 mil) kan nämnas:
• BMW 330xd ( -04 / 11.000 mil)
• Audi Allroad ( -04 /12.000 mil)
• Subaru Legacy ( -05 / 10.000 mil)
• Audi A4 Quattro ( -05 / 6.000 mil)

Det är lättare att svara på dina frågor om du talar om varför det absolut ska vara XC tex, hur ska du använda den.

-Är det det för utseendet endast ????

-Det finns ju många bilar med samma utrymme tex V70, eller bilar som ligger bättre på vägen vinter och sommar tex V70AWD. Den är bra mycket stabilare även vid halka, det extra höjden gör bara XCn vingligare även i vinterhalkan, XC är endast bättre om du ska köra i riktigt djup snö på vägen, typ 20 cm vilket kanske månag gör i norrland.

-Om du inte ska köra i skogen eller potthålsgrusvägar så kommer inte en XC att slitas/pajja direkt mer än vilken V70 som helst.

XCn ligger ju duktigt högre i pris, för dessa pengar kan du ju också välja en V70 som är nyare/mindre mil/mer utrustad som alt. Extra luftmostånd kostar ju också extra bränsle.

-Höjden och svampiga fjädringen gör ju oftast färden mer komfortabel på extremt gropiga vägra också, på vanliga vägar är ju dock en vanlig V70 svampig nog för att suga upp alla gupp och du jämför med Audi, BMW osv.

I början funderade du på en trimmad variant, vill då blåsa på med 4wd på asfalt i rallytempo typ Impressa eller Quattro tex det sliter ju hårt på AWD.
Mycket kloka synpunkter.

Anledningen att jag tittar på just XC70:n är för att det är den enda Volvobil jag tycker ser tillräckligt bra ut för att vilja ha på garageuppfarten ;) Och komforten i Volvo är ju galet bra.

Den högre markfrigången och AWD tänkte jag använda mig av både här på Gotland och på mina frekventa resor till norrland och fjällvärlden (frugan kommer därifrån). Min största fritidssysselsättning är flugfiske så det blir många mil på väldigt dåliga vägar runt om i norra delen av Sverige. Som exempel har jag lyckats köra punktering på fyra (olika) bilar vid lika många tillfällen... Känns inte så kul när det är 4 mil till närmaste hus och ingen mottagning på mobilen.

Sedan så är det SJUKT dålig vinterväglagshållning På Gotland. Här saltar man inte och kommunen snöröjer knappt, så snön som faller packas därför till ett tjockt istäcke som lägger sig över våra vägar, både i stan och på landsvägarna. Även om jag inte befinner mig i meterdjup snö så vore det således trevlig med en bil som kan ta sig upp för de kullerstensbelagda backarna i Visby och som sedan kan ta mig ut på oplogade skogsvägar för havsöringsfiske vid havet :)

Storleken på bil är avgörande för mig just nu. Det ska få plats mycket packning , passagerar samt en 45 kilos hund i bilen. XC70 känns klockren på så sätt.
av R.E
Barkbiten skrev:XC70 är en riktigt härlig bil således...men ska man köra sportigt och ha lite kul kanske man ska kolla på andra modeller, V70 R awd tex, eller andra märken.
Jag har en MINI Cooper S med 200 hk turbo. Den kraften i den lilla bilen, i kombination med galet bra väghållning, räcker det för att busköra ifrån det mesta. V70 R bland annat har man ju förnedrat både på bana och på gatan :)

Jag provkörde en sprillans BMW 330i (270 hk) idag. Den kändes smärtsamt tråkig i jämförelse med MINI:n.

Men jag behåller MINI:n som nöjesbil och köper en större bil för vardagskörningen. Då passar en XC70 fint!
Användarvisningsbild
av Barkbiten
R.E skrev:
Barkbiten skrev:XC70 är en riktigt härlig bil således...men ska man köra sportigt och ha lite kul kanske man ska kolla på andra modeller, V70 R awd tex, eller andra märken.
Jag har en MINI Cooper S med 200 hk turbo. Den kraften i den lilla bilen, i kombination med galet bra väghållning, räcker det för att busköra ifrån det mesta. V70 R bland annat har man ju förnedrat både på bana och på gatan :)

Jag provkörde en sprillans BMW 330i (270 hk) idag. Den kändes smärtsamt tråkig i jämförelse med MINI:n.

Men jag behåller MINI:n som nöjesbil och köper en större bil för vardagskörningen. Då passar en XC70 fint!
haha..underbart! :)
Användarvisningsbild
av Barkbiten
R.E skrev:Vad tror ni om denna och priset på den?
http://www.blocket.se/vi/18143588.htm?ca=19_s

Nice..åk och provkör den :-)

Kamremmen är ju dessutom bytt såg jag.

Tyckte det var lågt pris...kanske för att den drar så mycket bensin?

Hade en sådan som denna, fast 2001, och den drog 1.4-16 liter när man körde långt eller inne i stan...fast då körde jag verkligen inte lugnt. Fick ner den till 1 liter eller precis på gränsen till under litern någon enstaka gång när jag verkligen försökte pressa ner... 04an drar säkert lite mindre? Och borde vara en bättre bil kvalitetsmässigt.

Att serviceboken är komplett ifylld betyder ju tyvärr inte att den är i bra skick eller att den kommer hålla länge, men visst ett plus i kanten :)

Den verkar dock ha rasat rejält i pris sedan förra året. Tror knappt det gick att hitta en motsvarande för under 160.000 kronor då? Många vill jag minnas till och med låg runt 200.000 kr... Minns jag fel?
av LarsEriksson1988
Hej Funderar på att köpa en XC 70 D5 -05 Som rullat som Taxi gått 35000mil samt lådan är bytt vid 20000mil Automat,
det är den som äger bilen som kört den o en kollega,
Han har alla kvitton m,m sparat fullservad m,m
är 35000mil riskabelt?
Vet ju att D5orna är slitstarka o sjukdomarna borde väl vara borta vid 2005 då de första motorerna bygges 02 tror ja de va, Vet dom haft problem med ventiler,topp på tidigare modeller även nån diselpump, men det förbättras väl alltid?
Tacksam för svar! //Lars :lol:
"Limp home mode" ?

Gåtan verkar vara löst, det verkar som […]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ari[…]

B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]

Spolning av automatlåda

Niemi bil i Luleå tog 5400:- sist för[…]