Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iaken
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev:
andreas_lofgren skrev:Helt rätt att det var den gamla. Men frågan är hur mycket förbrukningen är förbättrad egentligen?
Mycket!

Ta bara den S80in jag kör. Helt fullmatad = tung! V8, 315hk, awd, automat - ändå drar den mindre än vad förra gen S80 T6 drar!
Ehhh... jaha... men nu jämför du ju en dubbeltruboladdad ganska törstig volvobensinare med en icke överladdad ganska snål japansk V8a.

V70II T6 är ju fortfarande en rätt törstig dubbelturbo.
Dubbelturbo? Är det inte en snigel med så kallad twinscroll? :)
av Lövet
Nej, det är två aggregat.
av Lövet
Det var det jäkligaste. Alla tekniska beskrivningar jag sett har antytt att det fortfarande är två aggregat. Där ser man.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om den har en eller två snurror spelar väl mindre roll......
XC90_Executive skrev:Jag skulle säga att det är som alla motorer oavsett bränsle och fabrikat! Alla motorer dricker mycket om man gasar!
Men detta håller jag inte riktigt med om, några bilar som jag jag riktigt pressat på autobahn tex är

Volvos 170 hk, VW 200 hk turbo och BMWs bensin sexor tex 3 liters maskinen , dessa kan man ju tok-köra med fullgas hela tiden och förbrukningen drar iväg lite men inte alls alarmerande högt.

Volvos turbo bilar och saab turbobilar jag kört däremot drar iväg med förbrukningen så det bara visslar om det om man kör på det sättet.

Hur Volvo V8an uppför sig har jag ingen erfarenhet av.
av Vålvå
VolvoB20 skrev:Om den har en eller två snurror spelar väl mindre roll......
XC90_Executive skrev:Jag skulle säga att det är som alla motorer oavsett bränsle och fabrikat! Alla motorer dricker mycket om man gasar!
Men detta håller jag inte riktigt med om, några bilar som jag jag riktigt pressat på autobahn tex är

Volvos 170 hk, VW 200 hk turbo och BMWs bensin sexor tex 3 liters maskinen , dessa kan man ju tok-köra med fullgas hela tiden och förbrukningen drar iväg lite men inte alls alarmerande högt.

Volvos turbo bilar och saab turbobilar jag kört däremot drar iväg med förbrukningen så det bara visslar om det om man kör på det sättet.

Detta stämmer inte!
Saab 9-5 2,3 185hk jag hade tidigare var riktigt schysst med soppan, rask motorväg 0,8-0,9.
Som motvikt tar polarens 525ia -05:a i rask motorvägstempo aldrig under litern! OT Sorry.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vålvå skrev:
VolvoB20 skrev:Om den har en eller två snurror spelar väl mindre roll......

Detta stämmer inte!

Saab 9-5 2,3 185hk jag hade tidigare var riktigt schysst med soppan, rask motorväg 0,8-0,9.
Som motvikt tar polarens 525ia -05:a i rask motorvägstempo aldrig under litern! OT Sorry.
Jo, då stämmer det ju att alla modeller är inte törstiga när man gasar på lite, den saabar jag har kört var inte 2,3an som då tydlien hör till de motorer som är snåla om man drar på lite medan din 2.3 är snål

Min BMW med V8an drog 0.97 i 160-180 på autobahn, alltså finns det snåla och törstga BMW också då, så man kan inte dra alla över en kam, och det var det jag ville säga.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag är ledsen, men jag tror inte på att det räcker med 0,97l/mil i 160-180km/h i en BMW med V8.

Sen tar du upp Volvo 170hk. Den drar ju t.o.m mer än en T5 om man gasar på! :shock:

OTOTOT!

Vi tar det i förbrukningstråden istället!
av Lövet
Titt, nu hamnar i en förbrukningstråd igen :roll:

Bara för att kasta lite bränsle på brasan så drar min S40N T5 (aut) 3dl mer per mil blandad (helt identisk) körning än min tidigare BMW 530i (man) Inte ok!

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]