Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jesper78
Min ratt står lite till höger när jag åker rakt fram, plus att den känns lite vobblig/instabil i styrningen när jag kör runt 50km/h. Bilen besiktigades i tisdags och det var inget fel på några styrleder eller något i framvagnen.

Vid den senaste servicen mätte verkstan fram- och bakvagnen. Riktvärdet är +-4mm/m och min framvagn hade ett värde på -2,5mm/m medans bakvagnen hade 5,3mm/m.

Min fråga är om vobblingen/instabiliteten skulle bli bättre om jag gjorde en framvagnsinställning? Iof så skulle jag bli av med den sneda ratten men det känns inte som det viktigaste. Det gäller en v70 glt från 99.
Senast redigerad av 1 jesper78, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag förstår inte dina mätvärden?
av jesper78
Jag är inte någon mekaner men så här står det på pappret:

kontroll av inställning fram-/bakvagn
och så är det en bild på fyra däck med en pil mellan framdäcken och en pil mellan bakdäcken som om man skulle mäta avståndet från mitten på vänster framdäck till mitten på höger framdäck, och så samma sak med bakdäcken.

Värdet på axel 1, framvagn: -2,5mm/m
Värdet på axel 2, bakvagn: 5,3mm/m

Är det bättre förklarat?
Användarvisningsbild
av CarMan
om man har satt upp bilen i en framvagnsmaskin för at mäta, så har man ju utfört halva jobbet, så jag förstår inte varför man inte då gjorde justeringen?

det är tyver inga värden jag kan tyda.

bilen har många fler värden sä de där & man andvänder normalt inte den enheten, så för mig är det omöjligt att veta hur din framvagn står.
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]