Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av wolf_lover
Jag har köpt en gammal 245 och där finns det inga kablar att koppla in stereon till för dom är bortslitna så hur gör jag då.TACKSAM för alla tips
av Teemu
då får du börja med att dra kabel. Det är väl den tråkiga biten, men i en 240 så finns det ju rätt gott om plats fortfarande jämfört med tex nyare V70. Jordningen till stereon sätter du någorlunda nära stereon och i karossen. Sedan om du vill att stereon skall gå endast med tändningen på eller om den alltid skall kunna gå är ett val du behöver göra. Högtalarkablarna är också bara att dra ut till respektive högtalare. Skall du ha slutsteg i bilen framöver så kanske du skall passa på att dra ström och signalkablar till detta. Ström- och signalkabel bör separeras och helst dras på varsin sida av bilen för att minska risken för störningar. Glöm inte att säkra upp ledningarna.
av wolf_lover
Jag har dragit strömkabeln från batteriet och en direkt ifrån karossen som jord men stereon vill inte starta
Användarvisningsbild
av frilins
wolf_lover skrev:Jag har dragit strömkabeln från batteriet och en direkt ifrån karossen som jord men stereon vill inte starta
Du har säkert en kabel (oftast orange) som ska gå via säkringsboxen, lägg ström på den också så startar säkert din stereo.
Du kan ta ström från samma kabel du dragit från batteriet.
av wolf_lover
det löste problemet med den oranga kablen.

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]