PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Eriksson
Hej

Jag håller på att fixa bromsarna på en Amazon -68
Jag fyllde på vätska och luftade bromsarna, allt fungerade frid och fröjd.

Även efter 2 dagar inga problem
Kanske 3 dagar efter lufning så for pedalen bara i botten!?! Ingen västka i behållaren?!?
Har inget läckage utåt, Eller in i Kupen.

Har fått tips om att det kan vara bromsservot som har internt läckage.

Måste få bekräftat vad som kan vara galet så jag beställer rätt grejor.

Tack på förhand

MVH Per Eriksson
av Vovlo_Henrik
Du har kontrollerat bromsok slangar bromsok huvudcylinder m.m Även Kollat rören och även reduceringsventilen? Hade fel på bromsservon på en Amazon men då läckte oljan så det blev en rökpoff i avgassystemet då man bromsade :wink:
Användarvisningsbild
av len
Suger den bromsvätska i trasigt klocka (membranet) så ryker det lite extra. Fast då läcker det lite när motorn går. Testa genom att ha motorn på och bromsa upprepade gånger. Då ska vätskan sjunka i behållaren om servot paj!
Troligare att du har en läcka i en hjulcylinder? Bara att öppna, börja med bakhjulen.
av LarsBd
Du kan också skaffa ett bromsrör och koppla förbi servon dels som en felsökningsåtgärd men även som en tillfällig lösning under tiden som ett ev felaktigt servo repareras.
av Frownlayer
Jag hade något liknande problem på min 142.(jag vet inte om det är likadant men jag förklarar ändå.)
På min så läckte det mellan huvudcylindern och servon. så det droppade bara när man bromsade. så kolla så det är torrt överallt runt bromsservo och huvudcylinder.
av Eriksson
Tack för alla tips.

Har inte sett något läckage utåt, altså det har inte runnit ut någonting på golvet.
Det borde ju inte stanna innuti bromstrummorna bak, de är ju inte "täta"
För den ca DL som är i behållaren borde synas på golvet.

Om man plockar isär bromsservot borde det synas att det är trasigt då ?

MVH Per
Användarvisningsbild
av len
Men kör du inne i garaget? Eller tappar du vätska när motorn är av och bilen still?Troligen är klockan svår plocka isär. Halvorna är ihopvikta i flänsen. Om du kör och en hjulcylinder läcker, "bränner" du upp det som läcker. Enklast ta av trumman och kolla.
av Eriksson
Jag kör inte alls, bara testade stå i garaget med bilen igång. skulle backa ut och pedalen i golvet och behållaren tom. Dock hade jag kört en teststräcka när jag luftade bromsarna första gången, då allt funkade.

Så vätska har försvunnit någonstans men inget på garagegolvet.!??!
Användarvisningsbild
av P1800
Det är inte servot som ska renoveras. Det är bromscylindern som läcker. Oftast så är det rost i cylindern som är grundproblemet. För att det ska vara meningsfullt att sätta i en renoveringssats måste ALLA porer i loppet vara borta, Annars kommer det ofelbart att läcka. Man får som regel nöta oerhört mycket med honingsverktyget för att lyckas med detta. Ofta bättre att satsa på en helt ny cylinder redan från början.

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]

Om båda har samma Volt område och pol&[…]

Högt oljud ej från motor

Är det inte ett hjullager som Erik Å ti[…]

Ja du hade ju inga felkoder på 5v signalen s[…]