Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Står i valet och kvalet mellan två begagnade bilar.

1) V70 2.5T MY05 Business knappt 2 000 mil och i princip nyskick

2) V70 2.4 170 HK Classic (ej momentum) MY08 drygt 4 200 mil. Inga skavanker.

Priserna är i princip lika. 1 saknar drag men har larm. 2 har drag men saknar larm.

Nu till er experter här på forumet :D VIlken bil tycker ni att jag skall satsa på? (Avser att köra den tills den stupar (eller i alla fall ha den läääänge...)
Jag skulle välja den nyaste, Classic är den sista av årsmodellen och allt som varit knas har rättats till från fabrik, alla barnsjukdomar borta. Vore kul att se hela utrustningslistan på bägge typ Autom.avbländbar innerbackspegel, nivåreglering, Xenon, HU ??? Radio, Nivåsensor, Airbaggar, Aut. miljösystem, Antispinn, Regnsensor framruta, Antisladd,Vinge bak :?: :?:
Det är inte lätt att välja men yngst gäller :D Men att utrustning är kul också :P
2000 mil på en 5 år gammal bil = 400 mil om året. Risken är uppenbar att bilen enbart gått korta sträckor och en sådan vill i alla fall jag inte ha. Det är det absolut sämsta man kan utsätta en bil för.
andreas_lofgren skrev:2000 mil på en 5 år gammal bil = 400 mil om året. Risken är uppenbar att bilen enbart gått korta sträckor och en sådan vill i alla fall jag inte ha. Det är det absolut sämsta man kan utsätta en bil för.
Bra tänkt! :-)-)
Om den (2005 ) inte stod kvar hos någon återförsäljare i 2 år, sådant händer emellanåt. Man kan inte säga ett en bil endast har gått korta sträckor, för att den inte har körts långt sammanlagt.
En pensionär, som kör till sommarstugan en måndag fm och stannar veckan ut och sedan åker hem igen har inte slitit särskilt hårt på sin bil, trots få mil...
Det förekommer även rena utställningsbilar, som åker med till olika mässor mm.
Om du skall ha den tills den stupar, hade jag själv valt 2.5T.
Om du skall/ måste sälja inom 2-4 år, ligger 2008 classic bra till, observera dock att den troligen är tillverkad 2007, kanske tom w20...
2005 tillverkas fram till w19 2005, så den verkliga åldersskillnaden dem emellan KAN vara 2 år.
Det gäller att kolla tidigare ägare, kanske även ev. avställningar och service/ rep protokoll.
/greenbay
Visst kan det ju vara så. Men det är ju lite önsketänkande att bilen har stått i hallen osv, endast kört på helgerna och liknande.

Det kan ju vara så att den körts av en slöhög som haft 2,5 km till jobbet och alltid tagit bilen. Tyvärr har jag flera sådana exempel i min närhet.

Det man kan göra för att få klarhet i detta är att kolla om bilen haft några avställningsperioder. Har den alltid varit i trafik från 2004 så skulle jag titta på en annan bil faktiskt. Hellre nyare med mer mil.
Då du tänker ha bilen länge kan det vara värt att titta på de tråkiga kostnaderna också.

- Försäkringen. Försäkringspremien samt att om någon av bilarna köps hos Volvos återförsäljare räcker maskinskadeförsäkringen upp till 15000 mil / 8 år hos Volvia. Bilar går sönder.

- Serviceintervall och servicekostnader. Är det 2000 eller 3000 mil på 2005:or? Kan vara fördel för 2008:an här. Volvos nya serviceavtal är rätt bra. Fråga på pris för avtalen så ser du direkt vad den verkliga servicekostnaden ligger. From 2007 är det ett enklare serviceprogram.

- Däcken. 2.5T har väl åtminstonde 205 breda däck och 170 hk har 195 breda. Stor prisskillnad när man byter däck och när jag testat drar 205-däck 5% mer bränsle, stötigare att åka med och bullrar mycket mer. V70N har dålig ljudisolering mellan hjul och kaross.

- Fordonsskatten. Skiljer den mellan bilarna?. Ständigt på väg upp och båda bilarna är miljöklass 2005 så det blir ju koldioxidberäknat. Volvo´s bensinare är ju ganska törstiga = hög fordonsskatt.

- Titta gärna på 2.4D from 2006 års modell. Jag tycker den är det bästa alternativet just nu. Skatten är på väg ner och redan idag kör man in det på 1000 mil. Den drar 0.6 l/mil.

Lycka till med bilköpet.

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]