VolvoB20 skrev:
Har kört en del legacy/outback och det är en trevlig bil med den är ju så grymt plastig, fladdrig, bullrig och har ju så grymt svag motor på bara 150 kusar så den gick bort för mig denna gången då den bara drar 1700 kg också.
"Grymt svag" är en kraftig överdrift, utan att kört dem på samma dag så känns den minst lika pigg som Audi:s 170 hk diesel och Volvos gamla D5:a i XC70. Nya Legacy/Outback ska dessutom komma med en starkare version av dieselmotorn som kommer att ha någonstans mellan 150-200 hästar. Jag tycker själv att även om detaljkvaliteten inte riktigt är i nivå med Audi så känns inredningen i den
gamla Leagcy/Outback modernare än
nya Audi A4, frånsett att Audi har en stor LCD-skärm. XC70 är dock den som tilltalar mig mest.
VolvoB20 skrev:Men en felfri bil utan barnsjukdommar kan man nog vara helt säker på, har/har haft ju själv flera japanare i bilpaken och de verkar rulla 25.000 mil innan man behöver åka till verkstaden första gången. Men som sagt, jag kände igen mig direkt med de övriga japanarna vi har = bullrig.
Legacy/Outback är inte lika tyst som Volvo XC70, det är helt klart, men däremot är det små skillnader jämfört med Audi A4 som ju "överraskade negativt" i Vi Bilägares bullertest. Men ljudnivån är klart godkänd i bägge, jag åkte t ex gamla A6 i helgen och den var bullrigare än gamla Legacy/Outback.
VolvoB20 skrev:
A4 allroad är ju vara tok-liten inuti, speciell bagaget. Sen drar väl den bara 1600 kg enligt de preliminära siffrorna jag fick med 2.0D. Men snygg var den om man ser till att lacka all ful svart ABS-plast, det va ju ett bra tillval som volvo inte har.
Tyvärr så får man offra/kompromissa när det gäller någonting, för oss är det golvytan som är intressant och A4 är faktiskt större än Q5. Efter att ha tryckt in barnvagnen längst in så är det gott om plats längst bak för matkassar, även om höjden är låg. Legacy/Outback lastar mer, men inte lika mycket som XC70 så klart. Legacy/Outback är lite trång i baksätet, men det är faktiskt även XC70II. Nya Legacy/Outback kommer dock att växa en hel del i storlek och benutrymmet har vuxit med nästan en decimeter(!) i baksätet. Gissningsvis så har även ljudkomforten blivit en hel del bättre, t ex så har dörrarna fått "bågar" över rutan något de inte hade tidigare. När det gäller totalekonomi och driftsäkerhet så är Subaru svårslagen, 100.000 kr billigare i inköp gör minst 1000 kr
netto varje månad i plånboken för mig.
Tyvärr så tilltalar inte den Amerikanska Outback-versionen mig, det tar nog ett tag att vänja sig vid utseendet. Legacyn är klart snyggare, men kombin är inte officiell ännu.
Outback 2010
[youtube]S3EHIzRBGGs[/youtube]
Legacy sedan 2010
[youtube]bSf2cLwhSSo[/youtube]