Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:Det är rena bingolotto vilka modeller som finns, det verkar vara olika från säljare till säljare, när skulle den XC60 205 Aut finnas för leverans?
Förmodligen efter semestern. Så i aug-sep!
Kan ju förklara varför jag fått så varierande uppgifter om när D5 205 går i produktion, allt från september till min manuella som ska upp på bandet om 3 veckor.
Någon som vet varför automaten dröjer så länge?

För övrigt måste även jag säga att Volvo tyvärr verkar vara ointresserade av att sälja nya bilar. Inga broschyrer, inga prislistor och ingen uppdatering på hemsidan - trots att MY09 inte längre går att beställa?!

För en-två veckor sedan fick jag en bilaga till DI med information om Volvomodellerna, alla där var också MY09. Lite skumt med tanke på att de nya dieslarna och nya 2,5FT borde vara betydligt mer lättsålda nu i dessa "eco-tider"...

Fast å andra sidan kan det väl vara just att de vill få slut på alla 09-orna innan man börjar marknadsföra de nya bilarna?
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev:Gäller v.35 även XC60 D5 205? Då är det tyvärr liten chans att det blir Volvo den här gången.
Hur går det för dig, har du fått tummen ur och bestämt dig ännu ? Q5, XC60/70, A4 Allroad ?

Jag blir verkligen inte klok på volvo, har kastat in en beställning på en D5 205 och helt plötsligt är den planerad för tillverking inom 3 veckor och ska leveras till mig första veckan i Juni, nyss skulle ju man inte få den förrens i höst ?:-/ Undrar just när det ändar sig tillbaka igen. :-O)

Nu är det broshyrer/tekiniska fakta och webbsida som verka dröja till September i höst men det är kanske oitressant då min bil redan passerat sista ändrisgsdatum och är definitivt planerad och levereras snart (om man håller vad man lovar).... undrar vad man har beställt igentligen då ingen info fanns att tillgå.

Väljer man V70 blir man tvingad att ta Slirtronic-lådan då det är enda varianten, på XC60/70 är man piskad att spaka manuellt.
Du får tänka dig att Volvo ger en "långa" levtider för att reservera sig för att det kan ta tid.
Skulle du anse det vara bättre att de säger att bilen är klar om tre veckor, men så visar det sig att du får den först i september pga problem i bygget eller leveransen?
Hellre bli glad över att få den tidigare än att bli irriterad över att den tar längre tid än utlovat.
Väntar på en XC70 D5 205 hk. Pratade med säljaren idag, och när han kollade skulle dom få in den i slutet på maj, leveransklar med eftermontering runt 8 Juni. Beställde den 19 April. Den kommer att ha automatlåda, och det var inget snack om att det inte skulle gå att få när jag satt med säljaren för att lägga upp beställningen. Han verkar i och för sig ha lite dålig koll på läget, men allt är ju bekräftat och klart så jag förväntar mig ingen avvikelse från bestälningen.
xcmannen skrev:Väntar på en XC70 D5 205 hk. Pratade med säljaren idag, och när han kollade skulle dom få in den i slutet på maj, leveransklar med eftermontering runt 8 Juni. Beställde den 19 April. Den kommer att ha automatlåda, och det var inget snack om att det inte skulle gå att få när jag satt med säljaren för att lägga upp beställningen. Han verkar i och för sig ha lite dålig koll på läget, men allt är ju bekräftat och klart så jag förväntar mig ingen avvikelse från bestälningen.
Hmm, intressant!

Kan det kanske vara så att XC70 och XC60 har olika levdatum med nya D5:an och automat?
xcmannen skrev:färre hästkrafter och lägre vridmoment i nya 205:an men lättare bil och nyare motor.

Har inte provat en D5 med kcr-box. Men jag gissar arr nya D5 205 kommer går bättre! Dubbelturbon gör mycket. Du har vridet genom hela registret! Så kraften känns inte alltid. Tills man tittar på hastighetsmätaren! :wink:
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev:Gäller v.35 även XC60 D5 205? Då är det tyvärr liten chans att det blir Volvo den här gången.
Hur går det för dig, har du fått tummen ur och bestämt dig ännu ? Q5, XC60/70, A4 Allroad ?

Jag blir verkligen inte klok på volvo, har kastat in en beställning på en D5 205 och helt plötsligt är den planerad för tillverking inom 3 veckor och ska leveras till mig första veckan i Juni, nyss skulle ju man inte få den förrens i höst ?:-/ Undrar just när det ändar sig tillbaka igen. :-O)
Ja, för mig går det bra, det är värre för min kollega. Han vill inte beställa en bil som han får före semestern och därmed tvingas ta e-kort i en all hast för att kunna dra husvagnen i sommar. Stackarn ska dessutom gifta sig så han har nog med utgifter och späckat schema nu under försommaren.

Vi har provkört Subaru Outback under en helg och det är rätt trevlig bil med en väldigt bra diesel-motor. Legacy/Outback är VÄLDIGT mycket bil för pengarna, köper man en Legacy kombi med dieselmotor för 265 tkr får man en bil med hyfsade utrymmen, komfort och med väldigt lågt förmånsvärde (3.500 kr!), lägg till det Sveriges nöjdaste kunder och fri service i tre år så känns det som ett klockrent köp. Det kommer dock en ny modell inom kort och vi avvaktar data på den (kommer i maj). Den kommer att bli ca: 20 tkr dyrare men den får vi inte före semestern.

Jag ska tittat på A4 Allroad "live" till helgen då jag åker till Stockholm för en weekend. Den lanseras officiellt i slutet av maj och då kan den kanske gå att beställa med X-edition och då får man en hyfsat utrustad A4 Allroad för 360-370 tkr. XC60 och XC70 känns f n ganska kalla eftersom de i princip är omöjliga att få under 400 tkr vilket skulle innebära ett förmånsvärde på över 5.600 kr/månad vilket känns högt. Vi har ingen limit (basbelopp) på hur mycket bilen får kosta, det som avgör är istället hur mycket vi är beredda att betala i förmånsvärde.

Jag har pratat med Wasa Finans, där kan man beställa olika bilar och ändå få runt 10% rabatt utan att "tvingas" till samköp eller flerbilsavtal. Det öppnar möjligheten till att köpa olika märken och dessutom vid olika tidpunkt. Under den här månaden så bör krutröken har skingrats och vi ska ha valt bil. Hoppas jag.
Tomas L skrev:
VolvoB20 skrev:

Ja, för mig går det bra, det är värre för min kollega. Han vill inte beställa en bil som han får före semestern och därmed tvingas ta e-kort i en all hast för att kunna dra husvagnen i sommar. Stackarn ska dessutom gifta sig så han har nog med utgifter och späckat schema nu under försommaren.

Vi har provkört Subaru Outback under en helg och det är rätt trevlig bil med en väldigt bra diesel-motor. Legacy/Outback är VÄLDIGT mycket bil för pengarna, köper man en Legacy kombi med dieselmotor för 265 tkr får man en bil med hyfsade utrymmen, komfort och med väldigt lågt förmånsvärde (3.500 kr!), lägg till det Sveriges nöjdaste kunder och fri service i tre år så känns det som ett klockrent köp. Det kommer dock en ny modell inom kort och vi avvaktar data på den (kommer i maj). Den kommer att bli ca: 20 tkr dyrare men den får vi inte före semestern.

Jag ska tittat på A4 Allroad "live" till helgen då jag åker till Stockholm för en weekend. Den lanseras officiellt i slutet av maj och då kan den kanske gå att beställa med X-edition och då får man en hyfsat utrustad A4 Allroad för 360-370 tkr. XC60 och XC70 känns f n ganska kalla eftersom de i princip är omöjliga att få under 400 tkr vilket skulle innebära ett förmånsvärde på över 5.600 kr/månad vilket känns högt. Vi har ingen limit (basbelopp) på hur mycket bilen får kosta, det som avgör är istället hur mycket vi är beredda att betala i förmånsvärde.

Jag har pratat med Wasa Finans, där kan man beställa olika bilar och ändå få runt 10% rabatt utan att "tvingas" till samköp eller flerbilsavtal. Det öppnar möjligheten till att köpa olika märken och dessutom vid olika tidpunkt. Under den här månaden så bör krutröken har skingrats och vi ska ha valt bil. Hoppas jag.
Har kört en del legacy/outback och det är en trevlig bil med den är ju så grymt plastig, fladdrig, bullrig och har ju så grymt svag motor på bara 150 kusar så den gick bort för mig denna gången då den bara drar 1700 kg också. Men en felfri bil utan barnsjukdommar kan man nog vara helt säker på, har/har haft ju själv flera japanare i bilpaken och de verkar rulla 25.000 mil innan man behöver åka till verkstaden första gången. Men som sagt, jag kände igen mig direkt med de övriga japanarna vi har = bullrig.

A4 allroad är ju vara tok-liten inuti, speciell bagaget. Sen drar väl den bara 1600 kg enligt de preliminära siffrorna jag fick med 2.0D. Men snygg var den om man ser till att lacka all ful svart ABS-plast, det va ju ett bra tillval som volvo inte har.
VolvoB20 skrev: Har kört en del legacy/outback och det är en trevlig bil med den är ju så grymt plastig, fladdrig, bullrig och har ju så grymt svag motor på bara 150 kusar så den gick bort för mig denna gången då den bara drar 1700 kg också.
"Grymt svag" är en kraftig överdrift, utan att kört dem på samma dag så känns den minst lika pigg som Audi:s 170 hk diesel och Volvos gamla D5:a i XC70. Nya Legacy/Outback ska dessutom komma med en starkare version av dieselmotorn som kommer att ha någonstans mellan 150-200 hästar. Jag tycker själv att även om detaljkvaliteten inte riktigt är i nivå med Audi så känns inredningen i den gamla Leagcy/Outback modernare än nya Audi A4, frånsett att Audi har en stor LCD-skärm. XC70 är dock den som tilltalar mig mest.
VolvoB20 skrev:Men en felfri bil utan barnsjukdommar kan man nog vara helt säker på, har/har haft ju själv flera japanare i bilpaken och de verkar rulla 25.000 mil innan man behöver åka till verkstaden första gången. Men som sagt, jag kände igen mig direkt med de övriga japanarna vi har = bullrig.
Legacy/Outback är inte lika tyst som Volvo XC70, det är helt klart, men däremot är det små skillnader jämfört med Audi A4 som ju "överraskade negativt" i Vi Bilägares bullertest. Men ljudnivån är klart godkänd i bägge, jag åkte t ex gamla A6 i helgen och den var bullrigare än gamla Legacy/Outback.
VolvoB20 skrev: A4 allroad är ju vara tok-liten inuti, speciell bagaget. Sen drar väl den bara 1600 kg enligt de preliminära siffrorna jag fick med 2.0D. Men snygg var den om man ser till att lacka all ful svart ABS-plast, det va ju ett bra tillval som volvo inte har.
Tyvärr så får man offra/kompromissa när det gäller någonting, för oss är det golvytan som är intressant och A4 är faktiskt större än Q5. Efter att ha tryckt in barnvagnen längst in så är det gott om plats längst bak för matkassar, även om höjden är låg. Legacy/Outback lastar mer, men inte lika mycket som XC70 så klart. Legacy/Outback är lite trång i baksätet, men det är faktiskt även XC70II. Nya Legacy/Outback kommer dock att växa en hel del i storlek och benutrymmet har vuxit med nästan en decimeter(!) i baksätet. Gissningsvis så har även ljudkomforten blivit en hel del bättre, t ex så har dörrarna fått "bågar" över rutan något de inte hade tidigare. När det gäller totalekonomi och driftsäkerhet så är Subaru svårslagen, 100.000 kr billigare i inköp gör minst 1000 kr netto varje månad i plånboken för mig.

Tyvärr så tilltalar inte den Amerikanska Outback-versionen mig, det tar nog ett tag att vänja sig vid utseendet. Legacyn är klart snyggare, men kombin är inte officiell ännu.

Outback 2010
[youtube]S3EHIzRBGGs[/youtube]
Legacy sedan 2010
[youtube]bSf2cLwhSSo[/youtube]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]